onsdag 16 november 2011

Hö som hö?

Jag fick några buntar hö av Hanna i utbyte mot ett fleecetäcke. Alltså, vilket skillnad på hö egentligen!
I gamla stallet kör man med rundbal och jag är ingen anhängare. Jag tycker höet är rätt grovt, dammar mycket och luktar lite halvunket. Det luktar inte sådär gräsigt som man är van vid från Virres stall. Men rundbal är svårt, dels blir det lätt förstört om det inte är snustorrt. Man pressar ju tätt och är det fukt inuti så är det ju kört, då blir det mögel direkt. En rundbal på 400 kilo med mögel är inte kul. Vi fick problem med några balar förra året men de fick vi byta.
Men jag har ändå tänkt att höet varit ok. Ingen av hästarna hostar (bara jag när jag grävt i höet för länge men jag är ju allergisk) och de är bra i mage och hull. Men så fick jag hem från Hanna idag och det här höet är ju faktiskt lite grönt, inte gul/brunt. Det är inte grovt utan ganska fint och främst så luktar det SÅ gott! Det luktar sådär gräsigt och härligt. Eftersom jag har hö inomhus till marsvinen så märker man ju skillnaden mer än ute i ett stall med bra ventilation. Det här höet är ju lätthanterligt, luktar gott och är lite grönt. Marsvinen blev glada, ja katterna också som synes. 3 katter har inspekterat höet och t.o.m. smakat lite. Idioter *s*

Kort sagt. Hö är inte hö liksom. Det är jätteskillnad och man ska nog inte nöja sig med torrt, tråkigt, gulbrunt och tjockt hö när det finns fräscht hö som luktar gott! Men har man bara hantera en sorts hö så tror man ju att hö är hö. Nåväl, i torpet luktar det nu sommar, gräs och friskt hö. Härligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar