söndag 13 november 2011

Hickorybiffar med ärtmix, färska champinjoner och sås

Ja jag vet att ärtor och majs inte är de ultimata grönsakerna om man ska dra ner på socker men det var det som fanns i frysen, som inte gick ut 2009. 

Rätten vinner inga stilpoäng i uppläggningen men fy fan vad gott rent ut sagt. Såhär gjorde jag:

2 paket (ca 800g) älgfärs
3 ägg, hade räckt med 2, kanske tom 1
hickorysås
soja
barbeque-pepparmix
ärtmix
grillolja
färska champinjoner
matlagningsgrädde

Jag blandade ägg, hickorysås, soja och kryddor i en bunke. Tillsatte sen rå färs och blandade väl. Det fick stå i kylen när jag tog en dusch. Jag skedade upp biffar direkt i pannan och de höll ihop finfint faktiskt. Stekte på låg värme på båda sidor.
Kokade ärtmix
Delade sen champinjonerna och stekte i samma panna som biffarna stekt. Jag hällde på lite vanlig allround grillolja att steka i. När champinjonerna fått färg hällde jag på matlagningsgrädde och lät det koka ihop till sås. Behövde inte krydda extra men det gör man ju som man vill.

SÅ jäkla gott och inget kladd med ströböd, mjölk o sånt som ska stå och svälla för biffarna. Bara klicka ner en hög i pannan, platta ut och den höll ihop.

Enjoy!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar