torsdag 17 november 2011

hur man ger en arg katt avmaskningspiller (eller snarare hur alla andra katter fick medicin)

Min ganska tjuriga, lättstötta och ibland fruktansvärt arga katt Månster har mask. Månster är en omplaceringskatt som jag köpte för att jag ville ha sällskap till min ena katt när hans brorsa dog. Månster är väldigt vacker och han var ju så mysig så..yeah right. Han hette inte Månster då men visade rätt snart vem han var. Man muckar helt enkelt inte med Månster, eller klappar honom på fel ställe, eller råkar peta på honom när han sover, eller tittar på honom när han vill vara ifred. Det smäller helt enkelt direkt. Ja ibland spottar, fräser och väser han innan, men inte alltid.

Hur som helst. Månster har mask och ska ha tabletter. Månster hatar tabletter. Han är en ganska oglupsk katt som noga tuggar sin mat och inte är lika lättlurad som mina tre andra, ja hunden ska vi inte ens tala om. Men tabletter måste han ha. Så jag provade dela tabletter i små delar och blanda med baconost. Månster tittade väldigt skeptiskt på mig, tog några slick och spottade fint ut alla tablettbitar.
Jag höjde ribban och mosade nu tabletten till pulver och bytte till aioli med en förhoppning om att vitlöksdoften skulle maskera medicinlukten. En skeptisk Månster fick i sig ungefär hälften innan han bestämde att något inte var bra. Resten lyckades jag kleta på hans tass och katters renlighetsmani gjorde att han slickade i sig det han inte lyckades skaka av.

Idag var dag två (av tre) med piller. Jag hade lite räkröra och var omgiven av alla katter utom Månster men tänkte att det nog ska gå. Så jag krossade hans piller och blandade med räkröra och ropade på Månster. Det kunde jag fetglömma. Han luktade, funderade en sekund, och drog sedan. Happ. Försökte återigen kladda det på hans tass men det mesta skakades loss. Men då fick ju övriga 3 katter lite medicin.. och hund.. de städade glatt.
Här tappade jag tålamodet och tänkte att jag väl slutar fjäska och helt enkelt ger honom tabletten på vanlig väg. Nu tycker jag att jag förtjänar tapperhetsmedalj som ens kom på tanken faktiskt. Men sagt och gjort. Jag hämtade Månster, som började morra redan när jag bar honom till soffan. Här satte jag honom i soffan och försökte få upp hans mun. Inte helt lätt när arg katt morrar och samtidigt slår med framtassarna med utfällda klor. Jag lyckades få in en tablett i hans mun när han gapade för att fräsa men den kom ut lika snabbt igen. Jag har förr testat grejen med att vira in katten i en handduk så att bara huvudet sticker fram så de inte kan slå med tassarna, men det var för att ta temp och lite mer akutläge än nu. Så här satt jag med en ursinnig katt i knät och ett piller. Gav det några till försök men Månsters morrande övergick till ett argt skrikande som fick hunden att springa upp till övervåningen. Så jag gav upp den idén. Jag tog åter aioli och mosade tabletten. Månster tänkte faen inte smaka ailoi idag men jag lyckades kladda lite på tassen. Övriga katter åt glatt upp den aioli som Månster snabbt skvätte runt i vardagsrummet.

Nu tycker ni säkert att jag är fånig som är lite rädd för en katt. Men ni får gärna komma och testa. Månster är en sån katt som för skojs skull tuggar på metallstängerna på sängen, han gosar fint med hunden för att i nästa sekund ge honom en smäll och han låtsas inte bli förbannad, han blir tokarg. Imorgon ska sista pillret ner. Får se vad jag ska försöka blanda det med. Undrar lite om man kanske kan blanda med nåt mer flytande och ge honom i spruta i munnen. Han är så himla duktig på att spotta ut.
Någon modig själ som vill försöka annars? Jag tar inte ansvar för eventuella skador och men för livet som kan uppstå.

1 kommentar:

  1. HAHAHAHA!!Jag dör av skratt!!Precis så där är mim bitch till katt också!!!Dom måste fan va släkt!!!Jag provade ge henne avmaskningsmedel en gång genom o hålla i henne o ge det direkt i munnen.ALDRIG mer säger jag,hon höll på o mörda mig!!!Sen har jag testat det mesta som inte funkat.Men nu finns ju Profender (receptbelagt) som man droppar i nacken.Min var lite skeptisk men det gick bra,gick tom o muta henne med lite tonfisk..:o)o du är fan inte feg som är rädd för ett sånt monster,vem vill ha armen avbiten??!!:D

    SvaraRadera