måndag 21 november 2011

Kirurgtejp i armvecket gör ont!

Jag var och lämnade blodprov idag. Vet inte riktigt varför men jag fick hem ett brev med såna där etiketter och order om att lämna prov så jag gjorde väl det. Jag är ju lydig. Skulle gissa att det är för att ha koll på mina värden som avviker till och från. Får väl en kallelse till medicinkliniken för att få resultaten sen.

Lite udda är att jag, som är extremt svårstucken, har bytt stickarm. Förut har det enda möjliga stället varit i vänster arm, lite på ovansidan av armvecket, men senaste gångerna har det kärlet gömt sig totalt men man har hittat ett i höger arm istället. Det kanske inte är någon sensation då jag ju har kärl lite överallt, men i flera års tid har det där stället varit absolut det enda stickbara stället. Skumt. Kommer ihåg ett skräckbesök på akuten då jag hade ont och var rädd så kärlen gömde sig väl mer än vanligt. Min kära dåvaranda sambo fick titta på när en sköterska försökte få blod i typ 45 minuter. Jag var stucken överallt, händer, armar, fötter, ben.. hon hotade med att man skulle vara tvungen att snitta fram ett kärl till slut. Men de lyckades få loss någon sköterska från narkosen som var "expert" och hon lyckades till slut. Det var INTE roligt. Hon som försökte från början var ändå en gammal räv på akuten som brukar lyckas. Undrar om man kan få betalt att ställa upp som provdocka på sköterskeutbildning? Jag tycker inte det gör direkt ont eller är speciellt obehagligt så de kan ju få testa.

För övrigt undrar jag varför de måste sätta sån extra bred kirurgtejp i armvecket när de tagit prov. Det gör ju svinont att ta bort den sen och det känns som man blir helt skinnflådd. Not nice! Men man ska väl förstås vara glad över att doktorerna har koll. Jag får ju ibland äta järntabletter, kalcium och ibland folsyra. Sen ligger jag bra ett tag, sen får jag äta igen. Min kropp leker lite bergochdalbana tror jag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar