fredag 4 februari 2011

Storm

Alltså snart kommer mitt hus blåsa bort. Det har stormat nu i flera dagar, det får väl räcka snart?

Har jag sagt att vi har världens mest fantastiska stallägare förresten? De håller på att renovera stallet, eller stallet är klart men sadelkammare osv fattas. Det ska igång nu i vår (yay) och herr stallägare har bett mig och Jenny vara med i planeringen. Anledningen är att han vill att det ska kännas som vårt andra hem också och att våra förslag betyder mycket. Säger ju det.. vårt stall är BÄST!
Hann inte ut igår, blev så himla sent. Men ska iväg i eftermiddag o göra ordning för natten o kolla Raffebulles fot. Tänker inte rida i stormen, han blir så spökig och jag blir bara irriterad.

Jag möblerade om i grisarnas rasthage när jag städade ur den. Gissa om dom blev glada. Det var jämfotahopp (sk popcorn) i långa rader. De körde race o pep. Haha.. så söta! Kom på att jag ska fixa en mysövervåning till hagen. IKEA säljer ju ut såna LACK-bord ibland. Tror de kostade 25:- sist jag var där. Då behöver man bara häfta på kanter o sen slänga i fleecefiltar så kan grisarna bädda o gosa in sig som de vill. Man göra en ramp upp så får de motion när de springer upp o ner också. Perfekt! Bortskämda djur? Ja. Svar ja. Katterna får gratismotion eftersom de hoppar i och ur rastgården hela tiden men grisarna bryr sig inte.

Måste bara få påpeka grejen med foder till djur. Varför "dyrare" foder rent generellt (alltid) är bättre och varför doggy och liknande är skitfoder. "Ja men min hund föredrar det billiga" säger ni då. JA, det skulle nog alla hundar göra om de fick välja. Samma med katter. De äter hellre friskies än dyrare foder. Varför? Jag gör det lättförståeligt.
Dyrare foder = Som husmanskost till människor. Innehåller balanserad blandning av fett, proteiner, kolhydrater, vitaminer och mineraler. Allt det där som man mår bra av.
Mataffärsfoder = Som McDonalds ungefär. Massa fett, inte så mycket grönt, massa konstiga tillsatser, men gott!
Ja man kan äta på Donken då och då, men att äta enbart Donken, frukost, lunch och middag, varje dag...då blir du sjuk. Så varför ge din hund/katt/häst Donken-mat som fullfoder? Jag köper Frolic ibland och ger som godis. Jag kan ta emot provpåsar av Doggy och Pedigree också och ge som godis. Aldrig i helvete att min hund ska få leva på det som enda mat.

En enkel jämförelse är också att kolla innehållsförteckning. Som vi vet är hundar och katter rovdjur. De äter kött först och främst. Om då första varan på innehållsförteckningen är ris, majs, vete eller nån variant av det, så innebär det att fodret innehåller mest av den varan. Behöver en hund mer ris i sin mat än kött? Nej. En bra grundtanke är alltså att leta efter ett foder där köttet står för största mängden i fodret.
Vidare innehåller de billigare foder en jävla massa smakämnen för att kompensera det uteblivna köttet. Det förklarar varför djuren tycker det är godare. Jag gillar hallontårta, men hallon är fortfarande nyttigare.
En del foder innehåller inte ens kött utan köttmjöl, eller någon annan avart av kött. Det behöver vi ju inte ens gå in på.

Blötfoder är en annan djungel. Kort sagt så är blötfoder 90% vatten. Är du så rik så du vill betala massor för vatten så visst..gör det då. Men du kan lika gärna ge hunden 3 skivor skinka så har den fått i sig ungefär samma mängd kött och du sparar massa pengar. Likadant där, läs på innehållsförteckningen. Varför betala för vatten? Mjau blött kattfoder är det enda blöta jag köper i mataffär. Varför? Jo för att det innehåller mer kött än vatten.

Jag blir helt damp på djurägare som inte orkar läsa sig in på grunderna i vad deras djur behöver ens. De ger hunden skitfoder för att hunden gillar det. Ja min hund gillar hästbajs, jag kanske kan börja ge honom det istället för maten då? Folk har ingen tanke på att djuren ska hålla också, deras päls ska må bra, deras magar, leder och inre organ ska må bra. Så snälla..ge inte era djur McDonalds-mat som vardagsmat. Det kan de väl få på fredagar eller som godis istället. O läs på, dyrare foder är dyrare för att kött är dyrare än vete. Enkel matematik. Vad man ofta glömmer också är att de dyrare fodren är mer prisvärda. Djuret behöver inte samma mängd mat för att få i sig samma mängd protein tex.

Samma sak med alla djur egentligen. Nu när marsvinen kommit letar jag ju små godbitar åt dom. Behöver marsvin verkligen socker tillsatt på sin gnagarbit? Nej jag tycker inte det. O då kunde man inte köpa 99% av affärernas utbud av godbitar till grisarna. Jag menar socker...really? O varför säljs ens saltsten till marsvin när de kan bli sjuka av det? O när jag hade degusen, som är ett insulinkänsligt djur och lätt får diabetes, då var det en mardröm att hitta foder. Allt hade socker tillsatt. Djuren behöver inte massa skräpsocker. Torka lite bär och sedär..marsvinsgodis.

O hästar..samma sak där. Vet folk ens varför dom ger betfor t.ex.? Eller lucern? Eller havre?

Nej är man djurägare så får man ta och lära sig grunderna i djurens behov och sen utgå från det. Har man inte råd att köpa annat än Doggy så har man inte rätten att gnälla när hunden hamnar hos veterinären med leverfel heller. Lika lite som jag kan gnälla över min övervikt när jag sitter o käkar godis. Om jag hade varit ens hälften så noga med min mat som med djurens så hade jag varit fit som faaan. Kanske ska börja lägga upp foderstat till mig själv. Utesluta allt som har socker i innehållsförteckningen. Haha.. det blir nästa projekt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar