torsdag 17 februari 2011

Mmm thaisoppa...

 

Väntar på att min röda curry thaisoppa/gryta ska svalna lite. Det här är SÅ gott!
Recept? Jamenvisst!

Röd currypasta
fisksås
kyckling
majs
champinjoner
kokosmjölk

Jag använder röd currypasta och fisksås. Tar alltid dubbel mängd currypasta mot fisksås. Sen får man anpassa utefter hur starkt man vill ha. Jag tar ungefär 2 matskedar curry och en matsked fisksås. Fräser currypastan och fisksåsen i lite olja innan jag har i kycklingen. Fräser kyckling och champinjoner i currypastan. Häller på majs och sedan cocosmjölk. Mängden får man variera utefter om man vill ha soppa eller mer som en gryta. Smaka av, krydda vid behov, brukar inte behövas. Klart. 

Jag brukar ha nudlar till men hade inga hemma så fick bli fullkornsbulgur idag. Kokade dom nästan klart för sig och slängde sen i dom i soppan för att koka klart. 

det går skitsnabbt och är döenkelt. Har gjort med räkor istället för kyckling och det blir också galet gott. Man kan ha i fler grönsaker om man har hemma. Allt möjligt egentligen: minimajs, bambuskott, ärtor, bönor, blomkål, brocolli... spelar ingen roll. 

Så fyller mamma år idag också! Hurra för det!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar