torsdag 10 februari 2011

Renrasavel men oreggat...why?

Jag kollar lite smått hundannonser på blocket och drömmer. Nej har inte tid för valp just nu men drömma kan man väl?

Det som slår mig då är att det är hyfsat många som säljer "renrasiga" hundar, dock inte reggade i SKK. Jag personligen blir väldigt skeptisk till sån avel. Jag menar, skaffar man en blandras så vet man ju varför den inte är reggad.. men om någon parar två reggade hundar, vad är då anledningen till att man inte reggar valparna?

Jag såg en fin kines som var precis så. Föräldrar ögonlysta och reggade men kullen oreggad. Jag tog kontakt och frågade lite om hur det kom sig att dom säljer valparna oreggade. Enligt den människan var det för att valparna såldes som sällskapshundar, bara en kul grej och då kvittade det. Men..jaha..? En hund som inte är reggad hos SKK räknas som blandras i hundvärlden. Om man nu ska köpa renras, vill man inte ha en renras som räknas som renrasig då? Annars kan man väl lika gärna skaffa blandras?

Vidare menade hon då att då hade ju fler råd att köpa hund. Hmm.. att regga en valp kostar 500:-. Reggar man valpen så kunde de i det här fallet plocka ut 10 000:- mer per valp. Alltså ren vinst på 9500:- om de reggar valpen. Sen behöver de väl inte höja priset om de inte vill. De skulle ju kunnat höja priset med 500;. bara och sälja reggade valpar till snorbra pris.
Skeptikern i mig säger att man inte slänger bort en vinst på flera tusen bara för skojs skull. Jag misstänker alltid att något annat ligger bakom när man väljer att inte regga. Så endera finns hälsoproblem, eller så har nån av föräldrarna avelsförbud eller kanske är hunden inte rasren o föräldrarna inte de som påstås. I värsta fall är det smuggelvalpar och vi har en hel hög otäcka sjukdomar på köpet.

När jag letade hund var det någon på blocket som annonserade schäfrar väldigt ofta. Superfina var dom. Långhåriga, vita, svarta och vanliga. De hade väldigt ofta annonser ute och jag dreglade alltid efter de vita. Förresten..nej en vit schäfer kallas inte vit herdehund, men du kan mönstra in en vit schäfer som vit herdehund, men en vit schäfer kallas vit schäfer så länge den är omönstrad. Hursomhelst.. Jag vet ju att man inte får avla på långhåriga schäfrar så om tex pappa var skk-reggad men långhårig så får inte hans valpar reggas. Jag frågade henne då varför ingen av valparna var reggade och hur hälsostatusen såg ut, men fick inget svar. Så har ingen aning om varför de inte var reggade..men fina var de.

Jag har nog svamlat klart nu. Sänder bara ut en försiktighetstanke när det gäller "renrasavel" utan papper. Du har ingen aning om vad du får hem egentligen och har du otur har det avlats på sjuka och olämpliga djur. Ska du köpa rasrent utan papper så bör man vara överdrivet noga med att kolla hälsostatus och linjer bakåt för att se om föräldradjuren är lämpliga eller ej. Som sagt, det kostar 500:- per valp att få dom reggade. Det är ingen stor process och säljaren kan få flera tusen mer för sin hund. Då tål det att funderas på vad anledningen är.

Jag är tom mer skeptiskt mot rasavel utan papper än blandrasavel. Känns som det är nåt lurt bakom. Så våga fråga. Kan ju vara nåt så enkelt som tex en långhårig schäfer som förälder. Men kom ihåg också..utan SKK-reg är det inget annat än en blandras du har i kopplet enligt hundvärlden. Du får inte ställa ut, kan inte tävla bruks, kommer få svårt att göra MH-test osv. Skulle jag köpa rasrent skulle jag därför köpa reggat.


On another note: Jenny ska flytta! Yay! Inte långt härifrån..kommer bli görbra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar