onsdag 16 februari 2011

Pulkaförsök 1

Så idag gjorde jag mitt pulkaexperiment och det gick bra! Några smärre missöden med en tjurig häst men annars gick det bra. Problemet med Raffe är dock att han inte alls tänker framåt när han blir tjurig, han försöker vända och snurra och protestera. Eftersom pulkan bara satt fast i tolklinor så kunde han göra det och trampade över linan några gånger, men ingen panik så det gick lätt att lösa.
Han fick dra enbart pulkan först och var lite småskeptisk. Stannade flera gånger och funderade över ljudet, men fattade snabbt. Sen när jag hoppade i pulkan fattade han inte alls. det blev ju tungt helt plötsligt och han ville inte alls dra igång oss. Bara hoppade tillbaka och fjantade. Sådär höll vi på ett tag, hopp fram, hopp tillbaka. Men när han väl fick igång ekipaget så gick det strålande. Vi fick draghjälp av Polly på väg hem och jag blev övermodig och släppte upp Raffe i trav, som slutade i galopp upp i en snövall. Men lika där, ingen panik, vi stannade och löste situationen.

Kort sagt var det svinroligt. Jag vet inte om Raffe håller med, han var skeptisk. Men jag ska utveckla idén lite innan vi lämnar uppfarten. Jag tänkte sätta fast pulkan i träskaklar. Dels för att undvika att Raffe kan snurra, men mest för att ha mer kontroll. Då behöver man inte oroa sig för att kana in i honom i nerförsbackar, att svänga blir smidigare, det blir helt enkelt stadigare och säkrare. Vi har ett par skaklar som står och skrotar så det får bli helgens projekt. För kort sagt..det var svinroligt!

Jag är ju verkligen ingen ridmänniska egentligen. Jag är en väldigt rädd ryttare. Jag är rädd på Raffe och Dido också fast att de är snälla hästar. Men bakom häst, i vagn eller pulka hehe, är jag inte alls rädd. Spelar ingen roll om Raffe surar och skuttar, jag blir inte rädd. Blir bara sur över att han fjantar och manar på framåt. Är det någon gång man borde vara rädd är det väl när man sitter i en helt vanlig plastpulka bakom en häst som småstegrar och lägger i backen. Men nej, inte ens lite. Hade jag suttit på så hade jag hoppat av och gått hem. Så..jag är ingen ridmänniska. Jag är definitivt en körmänniska. Så pulka blir det så länge snön är här. Roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar