tisdag 22 februari 2011

Min kropp strejkar

Fick brev från fru doktor idag. Mina hormonvärden har försämrats så sköldkörteln krånglar ännu mer nu än när vi sist tog prov. Så vi får öka dosen Levaxin. Var samma med järnet, hade större järnbrist igen så får öka dosen av järntabletter också.
Ska till medicinaren snart också så får vi väl se hur kalkvärdet är. Har fuskat en del med de tabletterna får jag väl erkänna. Folsyrepillrena har jag struntat i helt men eftersom doktorn inte sagt nåt om det så antar jag att de inte behövs.

Om jag tittar tillbaka på mitt liv 5 år så kan jag konstatera att jag gått ifrån att äta enbart p-piller och ytterst sällan, i akutfall, ta alvedon, till dagens jävla pillervärld. Jag har brist i kroppen så jag måste käka kalcium/vitamin D tabletter. Har för lågt järn så måste ha järntabletter. Har bråck på magmunnen så käkar omeprazol. Käkar Efexor mot ångesten. Så har sköldkörteln börjat strula så jag käkar Levaxin. Sen har vi då p-pillrena som jag vanligtvis tar. Så en normal dag får jag ta 8 tabletter totalt. Varje dag. 6 olika läkemedel.
Dagar då ångesten är riktigt jävlig eller då jag inte kan sova har jag behovsmedicin. Har migränmedicin också men den behövs inte så ofta, en gång varannan, var tredje månad kanske.

Så hur blev det såhär? Jag vägrade ta medicin förut, sov hellre bort huvudvärk än knaprade piller. Jag var såndär som fick dela alvedon i 4 bitar för att jag inte kunde svälja dom hela ens. Nu kan man ju svälja vad som helst känns det som. Medicin i kapslar gör att man får lära sig. Men jag gillar det inte..inte alls. Det tråkiga är väl att jag inte direkt ser någon minskning i tabletter framåt heller. Efexor är jag livrädd för att sluta med. Vet inte om sköldkörteln liksom reparerar sig själv och kan återgå till normal funktion? Annars får jag äta Levaxin livet ut. Järn och d-vitamin borde ju kunna rätta till sig. Bråcket på magmunnen lär inte laga sig själv så de tabletterna lär jag behöva. P-piller kan man ju sluta med om man vill, särskilt när man inte har ett regelbundet sexliv liksom. O såsmåningom ska jag väl bli klimakteriekossa o slippa det där.

Men det känns som det bara går neråt nu liksom. Vad blir nästa grej? Diabetes? Då tänker jag fan hoppa från en bro eller nåt.

Just.. skulle hämta p-piller idag men de är tvärslut överallt. Skulle komma in tidigast om en månad. Härligt! Snälla apotekstanten skulle jaga min läkare o försöka få min sort utbytt.

Jaja.. dagens beklagande inlägg blir alltså att jag är fast i pillrens värld o vill loss. Men hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar