torsdag 24 oktober 2013

Stormdag!

Dagen började lite halvtaskigt med en liten hund som förätit sig på bajs och sedan spydde upp en stor pöl med, just det, bajs. Mitt i trappen gjorde hon det också, på mattan. Så jag fick gnugga bajsspya på förmiddagen.

Sen var det årets storm idag också. Vi snackar inte lite blåst utan full storm. I det vädret hade jag bestämt mig för att det var dags att våga klättra upp och rida Eldas. Jag har inte ridit på över ett år och var en feg ryttare innan dess. 

Väl i stallet funderade jag ordentligt på om jag inte skulle ta en sväng med vagn istället. Men nej, sadel på blev det och iväg skulle vi. Eldas älskar inte att stå still och jag tror inte fladdrande presenningar hjälpte saken. Så första nervositeten kom när jag skulle upp och han inte ville stå still. Han dansade lite fram och tillbaka och knuffade ner mig från pallen ett par gånger. Men till slut så kom jag på plats.
Då kom andra vågen. Stå still var som sagt inte populärt och vi skulle vänta på att Jenny plockade ut Linus ur stallet då de skulle med på promenad. Så vi dansade lite sidledes igen och jag trodde jag skulle dö där en sekund. Men sen kom vi iväg. Så fort vi lämnat gårdsplanen så blev han störtcool, precis som när man kör. Han vill iväg NU, men sen är det lugnt.

Vi tog en tur i skogen för att försöka undvika de värsta stormarna. Båda hästarna knallade snällt på. Det enda som rubbade dom var en såndär liten vindsnurra som någon hade i trädgården. Den var i olika färger och snurrade som besatt i vinden. Då gick vi på tvären en stund men annars gick det finfint. 

Så jag överlevde! Yay för oss! Nu ser jag fram emot nästa tur på söndag. Blir nästan jobbigt att lägga upp allt bra sen om man vill hinna rida, köra och tömköra. Allt är ju roligt!

Sen kom lilltjejen och red Dessie på en tur i skogen och de skötte sig finfint de också.

Så alla nöjda, alla glada och Pixie hade inte spytt nåt mer bajs när jag kom hem.

Bilder:

Ena hästen i stallet ansåg att rumpan inte behövde täcke. Dessvärre förstörde jag för honom och la det tillrätta.
Eldas är emo med snedlugg ;)
Lipades gjorde han också
Utsikten från ryggen
Jenny och Linus traskade på bra. Eldas öron är en fin utsikt från ryggen
Hur söt kan en pålle bli egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar