onsdag 30 oktober 2013

Åååååå åka häst o vagn

Jag skrev det där med en melodi på hjärnan. Ni får gissa vilken.

Ja idag stod körning på schemat. Eldas såg alldeles nöjd ut där han spatserade fram. Öronen pekar rakt framåt och han är så söt.

Vi hade en diskussion idag också. De höll på att slamsuga(?), tömma dikena på slam. En traktor stod vid dikeskanten med nåt skumt stickandes ner i diket. Traktorn var på och brummade. Helt plötsligt kastade sig Eldas om och jag hann knappt med att reagera. Han drog inte iväg, bara vände hemåt. Happ.. med vagn har man lite svängradie då men jag tråcklade oss runt igen. Jenny, som för dagen var passagerare, erbjöd sig hoppa ur och leda förbi honom men jag är ju envis som en åsna så han skulle helt enkelt förbi. Jag är ute med honom ensam en del och känner att det är viktigt att inte backa ur såna här diskussioner. Hade det varit ett farligt ställe hade det varit en annan sak men nu var vi mitt på åkern.
Efter lite övertalning kom vi förbi traktorn med lite hopp och skutt. Det kändes bra att ha löst situationen på ett bra sätt. Hade jag ridit vettefan om jag hade varit så kaxig, men när jag kör känner jag mig bara säker på att i slutändan blir det som jag vill.

Evelina, som red Pebban, tog rygg på oss och kom igenom vattenpölarna alldeles finfint. Tror inte Pebban han fatta vad som hände för när de skulle igenom en vattenpöl helt på egen hand gick det inte alls bra. Men det kommer väl.
När vi drog iväg var det behagligt ute och solen sken. På slutet hade solen hunnit gömma sig och det blev svinkallt. Hela jag frös. Det är nackdelen med att köra, det är ju mycket kallare än när man rider.

Eldas har på bara några dagar lagt sig till med en ful ovana vid tränsning. Han tar upp huvudet så högt han kan och vägrar vara med. Han har aldrig gjort så förut, det har kommit de senaste dagarna och jag vet inte varför. Jag är inte så lång så det blir rätt drygt. Jag tror inte han har ont för så fort bettet är på plats så är han hur lugn som helst. Hoppas det går över snart i alla fall.

I morgon tänkte jag bara gå ut på stubbåkern och tömköra lite. Då blir det lugnt för honom.

Sorry för hästtjatet. Det är liksom det enda som händer just nu.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar