fredag 25 oktober 2013

Galna djurhysteriker gör mig mörkrädd!

Jag är djurvän i hjärta och själ, som jag tror alla vet. Jag förespråkar inte våld, vanvård, oansvarighet eller något liknande. men en del människor med "rädda djuren" attityd gör mig helt jäkla mörkrädd!

Jag är med på en del grupper på Facebook om hundar och hästar, hänger en del på djurforum också. Då får man ju se en del människor som verkligen är helt hysteriska. Folk idag kan tydligen inte prata med varandra heller utan det är anmälningar som gäller. För att ge en bättre bild av vad jag pratar om tänker jag rabbla några exempel som retat upp mig.

1. I en grupp för försvunna hundar berättar någon att denne hittat en förmodad bortsprungen hund och söker ägare. Fine, jättebra att ta reda på hunden. Sen börjar det.. Man får läsa långa haranger om hur dålig hundägaren måste vara som tappat bort sin hund. Är man så oansvarig så får man skylla sig själv. Sen var hunden supersöt också så då fylldes det med massa inlägg som "åh stackars liten, han kan få komma och bo hos mig", "den där söta hunden har det bättre hos någon annan än ägaren" , "kan du inte behålla den stackars hunden?" Ingen vet vad som hänt, hur hunden kom lös, om ägarna är ute och letar ihjäl sig efter sin hund eller om den kanske blivit stulen och dumpad. Nej, har man förlorat sin hund är man en värdelös ägare. Jahaja.. men tänk om det är en ägare som på promenaden svimmade av eller nåt? Eller om någon band sin hund utanför affären och någon kom och knöt loss hunden? Nej jag tycker inte man ska binda sina hundar sådär, men jag tycker man borde kunna göra det utan risker. Hunden kanske kröp ur halsbandet och drog, hoppade över ett staket, hann smita ut genom dörren?
Förstå att vara den stackars ägaren och läsa att man är en vårdslös idiot och folk ropar efter att få ta hand om hunden. Jag skulle inte vilja att någon av de där idioterna hittade mina hundar om dom kom bort, då skulle jag väl aldrig få se dom igen.

2. En person skriver ett inlägg typ: "Sitter en hund bunden utanför mitt jobb, precis vid en restaurang. Vad irriterad jag blir om ägaren är inne och super".
Det är all info, inget om hur länge hunden suttit där, om den ser ut att frysa eller vara i dåligt skick, inget. Det enda vi vet är att någon sett en hund bunden på en plats där det finns en restaurang.
Efter den där infon uppmanades personen att gå in på restaurangen och leta efter ägaren, sen ringa polisen och slutligen binda loss hunden och ta med den hem.
Jaha? För allt vi vet kanske hunden suttit där i 5 minuter. Ägaren kanske är inne på restaurangen och hämtar sin beställda mat, eller kanske inte alls är på restaurangen ens. Det är inte kallt ute så hunden lär inte fara illa. utifrån extremt lite fakta har alltså folk bestämt att ägaren är ett egoistiskt fyllo som binder sin hund utanför restaurangen medan ägaren sitter därinne och super. Folk är beredda att sno hunden bara för det. Jag menar... lite sjukt? Ska vi ringa polisen så fort vi ser en bunden hund? Ta med hunden hem? Anta att ägaren är en hemsk ägare som förlustar sig medan den stackars hunden får sitta i kylan? Lämna aldrig en hund utan uppsyn, en galen hundvän kan sno den för dig.

3. En bekant lägger upp en bild på en häst. Bilden föreställer hästens huvud och lite rygg. Första kommentaren? Hästen ser mager ut. Den var insjunken i ansiktet. Eh? Jag har nog inte kunnat avgöra en hästs hull genom att titta på ansiktet bara. Hästen ifråga var i fullgott hull, nästan i överkant, men nej.. den var mager.

4. En bekants granne anser att dennes hästar far illa och ringer länsstyrelsen istället för att prata med sin granne. Vid inspektion framkommer att hästarna är i gott hull, de har mat och vatten i hagen (där de vistades dygnet runt då det var sommar). Nödvändigt att anmäla sin granne istället för att titta själv?

5. Någon ser en halt häst i en hage. Genast skriker man vanvård. Självklart vågar man inte prata med ägaren utan vill genast ringa polisen. OK.. hur vet man att hästen inte redan står under veterinärvård? Hur vet man att hästen inte skadat sig i hagen och ägarna, som kanske jobbar, inte hunnit hem för att upptäcka det? Hur vet man att hästen inte bara tappat en sko och är väldigt ömfotad?
Det vet man inte, för man vågar inte prata med ägaren. Det är bättre att tro det värsta och göra en anmälan.

Sånt här gör mig vansinnig. Folk som överreagerar och drar egna slutsatser. Folk som är för fega för att helt enkelt fråga hur saker ligger till innan man kontaktar inspektören. Jag tycker det är jättebra att folk reagerar på dålig djurhållning, tycker absolut man ska lägga märke till saker som man ser, men ta för tusan reda på lite mer fakta. Hur länge har hästen varit halt? Gör ägarna något åt problemet? Hur länge har hunden suttit bunden utanför butiken? Har ägarna koll på hunden? Är den varm, kall, ser ut att må dåligt? Har hästarna vatten i hagen på ett ställe som inte syns från vägen? Fodras hästarna bara inne i stallet?
Är det så svårt att kolla läget först? Ha lite is i magen, observera lite längre, prata med ägarna först? Det är skitbra att man kan anmäla oro för djur som kanske far illa, men när det används för att anmäla sin granne som man är sur på, eller så fort någon ser en hund bunden, eller någon som upplever en häst vara i dåligt skick bara för att men ser den ur fel vinkel.. ja då är det så bortkastat. Det är såna skitanmälningar som gör att det tar tid för riktiga vanvårdsfall att bli undersökta. Inspektörerna ska ju ut och kolla alla de där välmående djuren först.
Att sno en hund för att man TROR den kanske mår dåligt? Det är ju ett sjukligt beteende. Militanta galningar skulle jag kalla dom. Hoppas dom aldrig ser mina djur i ett läge där de direkt antar att djuren far illa. I så fall får jag väl aldrig se dom igen för att någon galning har "räddat dom".

Sen finns det ju ännu större idioter som helt lugnt ser på när djur far illa bara för att det är deras polare som håller på, eller man delar synsättet, men det är en helt annan arg blogg.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar