lördag 19 oktober 2013

Min nya karriär som pysseltant... och filmskribent

Jag tror jag satsat på fel karriär egentligen. Jag borde ha blivit pysseltant. Jag gillar pyssla med grejer som måla naglar, pilla med lera, smycka till mina träns, laga saker med lite annorlunda metoder. Jag är bra på att tänka "outside the box" och kan vara rätt finurlig.

Idag har jag lagat ett reflextäcke till pållen. Lagningen blev inte så himla snygg så jag slaktade en reflexväst som låg skräpandes och satte reflex över lagningen. Sen blev det reflex över så den har jag satt fast på en av Zaxons selar så fick han en reflexsele på köpet. Perfekt!

Pysseltant alltså.. någon som behöver en? Måste dock varna för att jag är talanglös rent estetiskt, kan inte måla (jo naglar) och sånt. Men klippa, klistra och limma det kan jag.

Sen har jag sett lite film dårå
. Så här får ni tips på bra och dåligt.

Jug Face. Skräck/thriller.
En kult i skogen tillber någon källa och ger offer. När källan inte får den person den vill ha börjar den mörda folk lite hit och dit.

Dålig film. Hillbilly-stuk. Inte spännande, inte otäck, bara tråkig.







The frozen ground. Thriller

Baserad på en sann historia om en seriemördare och de som jagade honom. Filmen är ur polisens (N. Cage) perspektiv. Jag som då gillar otäckheter skulle vilja få följa med lite mer i mördarens tillvaro. Tyckte man fick veta ganska lite om honom, hur han levde, vad han gjorde och varför. 
Man får också följa en tjej som lyckats rymma från honom. En prostituerad tjej som ingen riktigt vill lyssna på.

Filmen var ändå rätt spännande, lite frustrerande och klart sevärd. Men som sagt, lite mer av mördaren hade jag velat se. 





4Closed Skräck/thriller

En familj köper ett hus som säljs på exekutiv auktion genom banken. Husets förra ägare vill inte riktigt gilla läget och ställer till med massa trubbel.

Ni känner igen det va? Jag kan inte se Jamie Kennedy i en läskig roll så det förstörde lite. Väntade på att humorn skulle komma. Annars var den väl ok. Duger att se om man har tråkigt. Han var väldigt uppfinningsrik den jobbige mannen. 

Evidence Skräck/thriller

Ett massmord har begåtts vid en övergiven mack. I jakten på svaren använder sig utredarna av upphittat videomaterial. En tjej med på resan filmar nästan allt, några har filmat lite på mobilkamera osv. 
Själva filmen går alltså ut på att polisen tittar på videomaterial från skakiga, handhållna, kameror. 
Storyn är bra, slutet är riktigt bra och jag satt mest och gapade. Men skådisarna, upplägget är sådär. Blir lite hoppigt, skakigt och irriterande eftersom man ju måste se allt brus som såklart finns på de hittade filmerna. Så nja helt enkelt. 

Killing season action/thriller

Den här är ju värd att se pga skådisarna om inte annat.
Två soldater har utkämpat krig utomlands. DeNiro är amerikan och Travolta är boven. Travolta söker upp Deniro för att utkräva hämnd för det som hände under kriget. 

Först mörkar Travolta vem han är så de umgås lite fint, sen blir det action och spänning. Oväntat slut kanske, men vet inte om jag egentligen tyckte det passade. Men bra film annars och gubbarna håller ju än ;)






White house down action/thriller

Vita huset tas över av en terroristcell och som av en händelse råkar "hjälten" befinna sig på plats då han tagit med dottern på rundtur i vita huset. 
En typisk hjälterulle helt enkelt. Fast boven är lite oväntad ändå, det är ju inte en galen ryss eller tysk eller nåt sånt. inga aliens heller. Jamie Foxx är president och lyckas spela en seriös roll bra. Har mest sett honom i komedier annars. Hjälten är het, det skjuts mycket, sprängs en del, ganska mycket politiska svängar hit och dit. Så ja, en typisk hjältefilm men jag tyckte den var bra. Helt klart godkänd action. 






 Killer Toon asiatisk thriller/skräck

Ja det är ju alltid bra att kolla asiatiskt skräck när man är ensam i mörkret och snart ska försöka sova. Jag kollade den här igår kväll det sista jag gjorde. 
Det handlar om en kvinna som gör tecknade skräckserier och plötsligt blir hennes historier verkliga. Polisen försöker lösa fallet.

Jag undrar mest om översättningen var korrekt för det var mycket otrevligheter där *s*. Poliserna kallade varandra idiot, trögskalle, dumhuvud osv. Men man kanske har sånt språkbruk där, vad vet jag? 
Asiatiska otäcka filmer är alltid otäcka. De har nåt speciellt. Den här är ändå inte som The Grudge, eller The Ring. Den är inte otäck på det sättet. Det är nog mest en thriller, med en övernaturlig tvist och lite äckligheter. Jag gillade den! Den är textad förstås, ingen amerikansk version. 

Så nu har ni lite film att kolla och se om vi tycker ungefär lika eller inte. Trevlig lördag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar