tisdag 29 oktober 2013

Åh herrejävlar den kommer kännas i morgon.

Jag hoppade upp och red idag igen.. woohoo!¨

Evelina lockade mig att trava massor, det var svinjobbigt. Jag har noll balans och noll styrka i benen. När man då ska rida lätt innebär det att benen fladdrar, jag orkar inte hålla balansen så vinglar lite fram och tillbaka, benen skriker och jag flåsar som en åsna.

Jag kommer ihåg när Jenny just började ute hos fjordingarna och jag hade varit igång rätt bra då. Jag tvingade Jenny trava en mastodontsträcka så hon till slut bara skrek att hon inte orkade mer. Då hade jag benstyrka minsann, så det går ju. Det kommer ju tillbaka ju mer man håller på.. balansen, styrkan, hålla koll på kroppen, jobba med skänklarna bättre. Nu är det mest att hålla sig kvar som gäller och Eldas är rätt röststyrd så det är bra.

Eldas lilla tävlingsmotor vaknade till liv där en stund. Han blev galet stark och skulle bara iväg. Vi grälade rätt duktigt där ett tag, men ingen katastrof. Han fjantar lite då och då också, får för sig att inte gå fram på vissa ställen. Han går snällt när de andra gått förbi, men så ska det ju inte vara. Att stå still och kolla är okej, att backa och fjanta är inte okej. Han är likadan när man kör så man får säga till honom och påminna honom om att vi ska fram. Jag har ju ben som en pygmé och kommer inte alltid åt med skänkeln dit jag ska. Kanske borde ta med dressyrspöt ut så jag får lite hjälp av det. Jag brukar alltid använda just dressyrspö, då kan jag förtydliga hjälperna när skänkeln inte når. Ridspöt läggs an där skänkeln ska vara helt enkelt. Nej man sitter och bankar och slår, ofta räcker det att bara lägga spöt emot och lägga lite tryck där, som en skänkel helt enkelt,

Ja jag lär ha träningsvärk från helvetet i morgon, Har redan sjukt ont. Gött att bli tränad igen dock. Om låren blir lite mindre fläskiga innebär det ju att skänkeln hamnar lite längre ner också. Nu lyfts ju benen upp av fläsket liksom.
I morgon får Eldas stå för jobbet, då tar vi en tur med vagn. På torsdag tänkte jag tömköra på gärdet och lördag blir ridtur eller tur med vagn. Vi får se.
Vi är igång nu ju.. gött!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar