måndag 15 november 2010

Hästkörning i mörkret

Jag är precis hemkommen från stallet. Jag fick med mig Jenny och Tyra ut på tur med Raffe. Ja de andra 3 motionerade, fettot (jag) satt i vagnen. Någon som ser ett fel i den bilden?
Jaja hursomhelst. Jenny ledde Raffe eftersom det var första gången jag begett mig ut i mörker med honom och inte visste hur han skulle reagera. Han var ju lite knasig och försökte dra sist vi körde också.

Turen gick faktiskt bara bra. Han blev sur över nåt en gång och flyttade med Jenny ner i diket typ men annars var det inga problem. Han blir så sur nu när vi har betslat upp och han måste lyda och göra som man vill. Men så går det när man utnyttjar friheten och börjar med dumheter. Hade han skött sig hade jag fortfarande kört med tränsbett och ridit med bettlöst.
Han försökte inte ens rivstarta när vi hängt på vagnen och gjort oss klara, men han blir så het så het. Han krullar ihop halsen, trampar lite och småskakar lite. Ohhhhh han vill ivääääääg! Men bara 20 meter för där tar bränslet slut och han lunkar fram. Samma idag, krulla in halsen, trampa på stället och skaka lite, men han stod still i alla fall. Himla duktigt!

Jag spolade av benen och gjorde en oljeinpackning av hovarna också. Leran torkar ut hovar som faen och det är inte bra på honom som redan har torra hovar. Spån torkar också ut.. så det blir oljespa lite då och då. O så blev alla switchade som förebyggande så inte skabben kommer tillbaka.

Köpte ju ett begagnat regntäcke åt Raffebus men är inte helt nöjd. Det är inte helt tätt. De har säkert kört det i tvättmaskinen och förstört impregneringen. Kom ihåg- inga regntäcken med vanligt tvättmedel och sköljmedel. Då sabbar man ytan. Så jag ska köpa impregnering och köra över. Raffe har ju fleecetäcke under så han har inte blivit blöt hittills men ändå. Har ett annat på gång också.

Usch jag gillar inte den sortens hästmänniska jag har blivit egentligen. Jag tycker att man inte ska dutta och hålla på med täcken och fjanta. Nähe.. o vad gör jag? Ger hästen fotbad, oljar fötter, ger olja + extra örttillskott i maten för hovarna. Täcke på och klippt är han. Det duttas o fjantas på hög nivå. Skamligt!

Jaja nu ska jag kasta mig in i duschen och sen njuta av en portion havregrynsgröt och hemmagjord chai latte. Jag kom på hur man får den sådär god förresten.. om man gör den på enbart mjölk och inget vatten så blir den görgo!

HA de!.

1 kommentar:

  1. Vänta bara tills Polly börjar komma upp i tävlingsskick! Du kommer bli galen på hur löjligt jag är! :D

    SvaraRadera