söndag 7 november 2010

Raffe är numera nakenfis


Det är päls på bilden alltså, inte spån och smuts. Jag klippte hjärtat idag. Det blev inte vackert, jag har aldrig klippt en häst förut, bara assisterat Virre, men nu är han nakenfis i alla fall så han slipper bli blöt och kall. Tog allt på halsen där han svettas mest och sen under magen och lite på låret. Ser ut som han har ett skrittäcke av päls typ. det funkar! Han var jättesnäll! Han stod där som ett ljus och protesterade inte en enda gång. Så duktig! Så nu blir det pyjamas på för honom. Tänkte köra med fleecetäcke+ofodrat regntäcke nu och sen vintertäcket om det blir kallare.


För icke-hästmänniskor kan det verka ologiskt att raka hästen på vintern när det är kallt. Så för mina icke hästiga vänner kommer här anledningen:
Hästarna får sån jäkla lång päls på vintern vilket gör att de bli sjöblöta av svett när man rider, speciellt om man rider i ridhus. Eftersom de som sagt har lång päls tar det timmar för dom att torka. Att stå ute i minusgrader och vara jätteblöt är ju inte så nyttigt. Så man klipper dom för att de inte ska bli så blöta och därmed torka fortare. Jag står ju i kallstall så det går inte riktigt att ställa in hästen så att den torkar snabbare då heller.
Raffe svettas på sommaren också såklart men då gör det ju inget, då torkar han snabbt och det är varmt ute. Sådär..lite info bara utan vidare.


När jag kom hem städade jag marsvinsburen och kattlådan och gav alla djuren mat. Känns som mitt djurägande går ut på mat och bajs ibland.


Jag läste förresten i en hästtidning att det i snitt tar 7.5 minut att mocka en box. Jag erbjuder 1000 spänn till den som kan mocka Raffes box på 7.5 minut. Då menar jag ordentligt, inte bara häva ut allt spån liksom. Han är fenomenal på att grisa ner. Han kissar typ mitt i boxen, bajsar vet jag inte var han gör för han finfördelar det och sprider ut i hela boxen. Man måste alltså gå igenom allt spån i hela boxen. Allt får man ju inte ut heller, det är för små bitar så de ramlar emellan tänderna i grepen. Jag fattar inte var den hästen gör alltså. Ser så roligt ut när jag mockat, allt spån ligger som ett stort berg i mitten. Brukar börja i mitten med att skyffla ut kisset och sen blir det ju då en kal yta i mitten där jag filtrerar allt spån. Så när jag är klar är det ett stort spånberg i mitten hehe. Är glad över att jag har hönät när han grisar så annars skulle det väl vara hö överallt också.


Mitt nageltrång blir inte bättre. Har på kompress varje dag med lösning som ska dra ur äcklet. Gjorde en bomullsinpackning i platspåse g´häromdagen så det verkligen skulle luckra upp o dra ur skiten. Tror inte jag har någon nageldel som sitter kvar och irriterar, är bara ett sår just nu. O det gör ont som satan! Värktabletterna för revbenen hjälper då inte mot nageltrång.


Jahopp, imorgon börjar allvaret och jobbet igen. Kul.. mitt liv på vardagarna kommer vara jobb-stall-säng. Men det är det värt ju och alldeles självvalt. Vintern är bara tungt när man har häst. Det ska mockas, fixa höpåsar, vatten fryser, bajset i boxen fryser så man får hacka loss det, det är kallt, man måste ha 100 reflexer, det är mörkt så man ser inte vart man är på väg. Ja drygt. Jag vill ha vår.nu.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar