söndag 21 november 2010

Hästar med humor!

Jag är en sån himla karaktärslös djurägare ibland. När mina djur gör hyss som jag ser humor i så fixar jag inte att bli arg, eller ens lite irriterad.

Imorse hade vi en "prao" i stallet. Stallägarna är borta och har husvakt. Denne herre skulle då släppa ut pållarna imorse. Han skulle lägga på Raffe ett täcke och gick i i boxen och började med det. Raffe står snällt..en stund.. innan han helt lugnt och fint kliver ut ur boxen, ut ur stallet och tar ett litet varv i trädgården. Helt lugnt.. han är ute en minut och kommer sen in och parkerar i boxen igen.
Alltså jag tycker det är sån humor så jag bara tycker det är charmigt.

Dido hade också sett sin chans och istället för att fint kliva ut i hagen hade han visst tagit ett varv runt stallet. De vet minsann när det går att krångla och när det inte är någon idé.

Raffe får lite nya rutiner också. Han har varit lite känslig i magen senaste dagarna så han ska få 2 dl kli varje dag istället för 1 och så ökar vi ett kilo på natthöet.Tror att detkommer stabiliseras då. Han har inte varit dålig hela tiden, men då och då.
Sen har han fått kala fläckar i pälsen och efter att ha pratat med hans ägare kom vi fram till att han kanske har haft lite för varmt med täcken. Har haft både fleece och regntäcke ute. Så han får täckas av lite och from nu får han ha regntäcke ute, när det börjar bli minus 5-10 grader får han vintertäcket. Inne får han fleece på natten. Så får vi se om det hjälper. Jag behandlade med lite sebacil som vi hade kvar sen fotskabben också ifall det var ohyra, men tror inte det eftersom han inte kliar sig och ingen av de andra hästarna har nåt.
det är väl så ibland, man vill väl men det blir fel. Man slänger på täcke för man tror de fryser och istället får de svamp för de står o svettas. Helt utan täcke kan han ju inte vara eftersom han är klippt, men lite mindre i alla fall. Kanske får ta o lufta honom lite när jag är i stallet också.

Pratade med min mamma och mormor blir allt sämre. Jag har jättedåligt samvete för att jag inte är och hälsar på mer men min mamma tycker inte vi ska åka dit nu. Var där för några veckor sen och då var hon hyfsad men nu blir hon markant sämre. Kanske inte har någon mormor kvar till jul. Vet inte riktigt vad jag ska tänka om det. På ett sätt vill jag mest att hon ska få somna snabbt så hon slipper lida mer, på ett annat och mer egoistiskt sätt vill jag såklart att hon kommer hem igen. Att hon blir bra och jag får några år till med min älskade mormor. Men då ska hon gå igenom det här igen. Så ja jag vet inte vad jag ska tycka och tänka. Hoppas bara hon vet att jag älskar henne och tänker på henne varje dag. Min älskade mormor!

Jag har aldrig haft någon nära som dött. Jo min farmor och farfar är döda men de levde i Finland hela livet. Farfar dog när jag var jätteliten så honom minns jag inte ens. Farmor dog för några år sen men språkbarriär har gjort att jag inte riktigt har lärt känna henne. Nu blir ju första riktiga förlusten av en människa och jag tycker det känns himla onödigt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar