fredag 12 november 2010

Dagens skörd




Där ser ni grejen med gagbett. Sidostyckena löper alltså genom bettet och man fäster sen tyglarna i sidostyckena. Då får man både en hisseffekt som gör hästen mindre tung i handen och också hävstång så man får en skarp broms. Vanligt bland hoppryttare tydligen som menar att hästen får nosen mer framåt/neråt än på pessoa där de har en tendens att knäcka av i nacken bara.


Så jag ska testa. Men ska ha en tygel som vanligt i bettringen också och effekten blir sådeles som på ett helt vanligt tränsbett.


Eftersom jag låg sömnlös och funderade hur bettet höll sig uppe utan sidostycken kan jag informera er som är lika korkade som jag att man alltså spänner sidostyckena så att tygelringen ligger emot som ett stopp. Så i neutralläge ligger bettet som vanligt, sen när man tar i tygeln höjs bettet. JAg trodde liksom att delarna där man ska fästa tyglarna hamnade långt bak som på bettlösa träns. Men icke, ringen ligger alldeles under bettet så bettet vilar på ringen alltså. Öhh.. ska se om jag hittar bild:


Ja typ sådär. Och jag uppmuntrar eder alla att söka på gag bit om ni vill se diverse porrsidor på människor med bett i munnen haha. Inte riktigt vad jag ville visa.


Dessvärre är bettet lite kort. Hon skrev 15.5 i annonsen men man kan max få det till 15 om man mäter det. Det är dock fast mundel som det på bilden så det borde inte nypa i mungipan. Jag får prova imorgon helt enkelt. Pelhambettet som jag beställt är ju också 15. Det var max..så jag hoppas det funkar.


Jaja det andra är ett ofodrat halsregntäcke, men bara halsdelen. Regntäcke har jag redan. Jag har ju klippt all päls på halsen och tänkte att det kunde vara gött med regntäcke där för de regnigaste dagarna och så att vattnet inte rinner ner in i bogen och så eftersom inget päls tar emot. Men ett ofodrat eftersom hästar inte fryser om halsen (vilket jag nyligen lärt mig).


Så det var dagens. Oh älskar begagnatmarknaden för häst. Gagbett inklusive sidostycken och frakt gick på 110:-. Bara sidostyckena är dyrare än så annars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar