lördag 9 augusti 2014

Westernhästar och koklappning

Idag var jag förste hästskötare åt Ella som var på Jonna-träning. Det var intressant att se. Jag har nog känt mig lite skeptisk till hur mycket jag skulle få ut av en Jonna-träning. Missförstå mig inte, Jonna är suverän, men westerntränare. Jag har bara sett henne jobba med westernekipage och funderade lite hur det skulle bli om en som jag var med. Ella är ju "en som jag", dvs rider inte western och har aldrig gjort. Hästen är väl sisådär westernriden, inte mycket utbildad. Så det var spännande att se och det var ju faktiskt lärorikt. Bland det bästa Jonna sa var typ "skit i den där ridskoleridningen!". Enligt henne var Ella för noga med att det ska vara snyggt, dvs rak i ryggen, ihop med händerna, armbågarna vid sidan av kroppen. I western, när man rider en "grön" häst måste man våga rida fult för att det ska funka. Så Ella ska jobba på att bli mer mjuk i armarna, följsam och lite mer avslappnad. Hon ska jobba med nedre skänkel och Ramona ska inte slippa undan att jobba genom att slöa ihop. Jag kan lova att Ella kommer vara halvdöd imorgon så hårt som hon fick jobba idag. 
Så kanske kunde man släpa dit mig och Eldas någon gång. Jag antar jag skulle få höra "sluta bromsa, sluta dra i tyglarna" ganska mycket. Det är jag ju medveten om, vet bara inte riktigt vad alternativet är. Inger trodde att Jonna nog skulle säga åt mig att driva ännu mer, så han inte slipper jobba genom att springa ifrån jobbet. Jo det vore spännande. Men ja..hmm.. ska nog spara ihop lite pengar och sätta upp mig på reservlista. 
Jonna visar Ella hur tygelkontakten ska kännas
En av de 200 volterna Ella fick trava på. 

När vi kom till stallet packade vi iordning allt sen gick vi och hälsade på kossorna. De var inte jättesociala, även om jag fick krama på den lilla ljusa. Jag ska nog göra dom till hästgodisknarkare dom också. Det funkar ju på fåren =)
Sen klappade jag Eldas lite, hade pusskalas på hans fina mule och han stod helt still. Jag kletade lite salva på ett sår han fått på ena frambenet också. Tänka sig, hans huva håller än och sitter på plats! Fulaste huvan är bäst. Ska kolla om dom kommer på rea sen så ska alla i stallet få varsin, muahhahha! Manny ska få den med fjäril på näsan i så fall. Nahjar kan få den med tjejögon *s*

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar