tisdag 26 augusti 2014

Tråkigt, men oh så nyttigt ridpass

Just när jag fått in Eldas från hagen öppnade sig himlen och bjöd på regn. Kul.. men till vår lycka hann det dra förbi när vi gav oss ut. 

Idag red vi ett riktigt jäkla tråkigt pass, men Oh så nyttig. Vi red på lydnad. Eldas var snorpigg. Ena delen av mig ville bara låta oss springa av all energi, men nej. Vad gjorde vi istället? Vi gjorde sisådär en miljard halter och övergång skritt-trav. Så tråkigt! Eldas taktade hela tiden så det blev halt var 3:e steg ungefär. Vi kom ju ingenstans. 
Jag kan säga att skritt-halt fungerar ungerfär 200% bättre än trav-skritt. Då blir det taktande direkt. I traven ville han bara springa på också. Så vi gjorde vår miljard övergångar. Sen hittade jag ett stubbgärde där jag red trav i serpentiner och små volter tills jag kunde trava med halvlång tygel. Måååånga serpentiner blev det. Fram och tillbaka, när tempot gick upp för mycket drog jag in honom på liten volt, sen serpentiner igen. Jag ville inte ens sitta och rida med stöd på tygeln, ville få honom att sluta springa bara. Till slut gick det. Sista traven på hemväg sen gick han i form och sakta trav. Då var jag genomsvettig, Eldas var genomsvettig, min ben skrek och han dreglade som tusan. Så ja.. tråkigt pass men enormt nyttigt. Jag tror dessvärre majoriteten av passen borde se ut sådär och sen nåt enstaka buspass bara. Kul att rida sällskap med oss. "jo vi kommer vi ska bara göra 32 halter på de här 20 meterna" 

Svettig Eldas
Chapsen satt som en smäck
Tom svettig bakom öronen
Jag hade waterfordbettet idag. Var det skarpt enligt Eldas? Nej det kan man inte påstå. Det var bättre än det tredelade men mycket mildare än kimblewicket. Däremot bet han inte fast och stod emot lika mycket när jag försökte jobba honom. Bromsen var väl som de andra betten, men han protesterade inte lika mycket mot att släppa efter. Han gick riktigt fint periodvis och jag kunde ha ganska slack tygel ändå. Vi lär prova det igen alltså.

Någon som vill borsta häst i morgon? Kul att han rullade i typ leran också. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar