onsdag 27 augusti 2014

Idag funkade inte bromsen

Jag och Ella red ut idag. Vi gjorde inget särskilt, tog en runda bara. Eldas var pigg. Vi skrittade mest och när han skött sig så frågade jag Ella om hon ville galoppera. Visst sa hon och jag satte Eldas i snabbare trav. Hepp.. han slog över i galopp och där nånstans försvann bromsen. Alltså visst att han kan vara trögstoppad ibland när han fått upp farten men nu gick det i fullt ös och han brydde sig överhuvudtaget inte om att jag försökte bromsa.
Så okej, i såna lägen "ska" man driva på och springa slut på dom och då springa lite till så det blir jobbigt att inte lyssna. Nu ville jag inte riktigt det med tanke på att det var en traktorväg på gärdet. Gärdet är delat av en liten å och där över går en traktorbro. Det är typ en betongplatta bara, med rullgrus på. Jag kunde se oss komma där i full galopp, halka och få ett bad. Det ville jag inte. Så jag försökte bromsa..och bromsa. Jag ropade till Ella att sakta av och det hjälpte inte. Men till slut saktade han lite och då vågade jag dra ut oss på gärdet och fick in honom på volt så vi stannade.

Alltså, han ökade inte tempot, slog inte med huvudet eller nåt, han bara lyssnade noll och inget alls på bromsen. Det var lite otäckt faktiskt med tanke på var vägen tar vägen. Jag ville inte slita ut oss på gärdet heller eftersom det gick så fort så jag var rädd för att gå omkull.

Ja så kan det gå. Sen var han snorpigg och uppspelad såklart så vi tog en sista trav så att vi avslutade med att jag hade kontrollen. Den traven sprangs på tvären och emellanåt galopperade frambenen. Han försökte t.o.m. sänka huvudet och "gå på tygel" bara för att se om jag skulle släppa fram farten då. Knäpphäst. Så vi behöver jobba på lydnad. Reglera farten även i galopp. Jag tycker inte han är sådär svårstannad i travartrav, det är bara galoppen som han bara drar iväg i.

Jaja, nu sitter jag och målar naglar. Ella gav mig jättefin nagellack, sån som man har småpärlor på. Ska till doktorn i morgon så får väl anstränga mig lite haha.

I morgon blir det voltarbete på töm ute på gärdet. Jag skulle varit med på långritt på lördag men jag skippar nog det faktiskt. Jag kan inte riktigt se oss i harmonisk galopp i grupp. Jo jag har bett som han lyssnar på, men orkar inte bråka i 3 timmar med en snorpigg häst. Bättre att göra något vettigare med tiden.

Så fina blir naglarna. Fast jag har pärlor på en bara. Ska ju till stallet så de lär ryka då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar