torsdag 7 augusti 2014

Bästa ridturen på länge!

Eller egentligen var han ju lite halvjobbig. Pigg och stark som en oxe så man fick bråka en del. MEN 3 galoppfattningar tog han! Inte från slängtrav och in i fullt ös, utan fattningar. Världens fulaste fattningar men dom funkade ju. Han var så pigg så han ville dra iväg i traven, jag höll emot och ställde honom rejält åt sidan. Sen smackade jag, gav galoppfattning och la till spöt lite på bogen. Så fort jag kände att han började hoppa in i galopp så släppte jag så han fick gå rakt och få med sig fart framåt. Som sagt, inte vacker men det funkade och han kom aldrig upp i full fart innan han slog över galoppen. Vid sista galoppen såg han en människa som promenerade lite längre fram så då bjöd han på riktigt kort galopp, sådär så man verkligen kan följa med och driva med sätet. 
Så duktig älskade häst!

Så min plan nu är att göra många fattningar ute och sen inte hålla galoppen så länge. Fattningarna är ju det svåra för dom. Dels vill jag såklart kunna göra mindre fattningar så han fattar, men också från lugnare tempo. Hellre en Bra galopp i 50 meter än fullt ös i en km. Så det är tanken. Många fattningar, galopp kanske max 50 meter sen bryta av. Hela tiden så att jag säger när vi bryter av också. Ska vi ösa så gör vi det i travartrav. 

Apropå travartrav gick det så fort idag så t.o.m. jag tyckte det var lite läskigt. Tror han har varit lite loj av värmen eller nåt för vi har ju dragit iväg flera gånger, men idag gick det utav bara helsike och han ville inte sakta av heller. Han bara öste som ett tåg. Det var härligt, men läskigt. Som en bergodalbana. 

När vi kom tilbaka till stallet var Eldas genomsvettig. Så idag blev det dusch och sen ut i hagen utan flugtäcke. Han ser nog ut som en lerhög i morgon men det är han värd lilla pärlan. Jag hoppade av en bit hemifrån så han fick beta lite också. 

Nu luktar mitt hus eld. Tydligen kan frusen lasagne börja brinna i micron. Tydligen börjar microsäkra burkar att smälta då. Härligt. 


Flughuvan lever än!
Nyduschad och fin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar