söndag 10 augusti 2014

Hjärtinfarkt deluxe

Så idag fick jag adrenalinpåslag så det räcker för flera år framåt ungefär. Jag gick ut i hagen för att hämta Eldas. Hundarna var med som vanligt. Jag fick tag på Eldas och började gå mot stallet, hela gänget följde efter. Så började Manny ta sikte på Pixie. Hon drog iväg och han efter, men hon fintade bort honom. Då siktade han in sig på Zaxon istället. Zaxon sprang och Manny efter, såklart trodde resten av grabbarna att det var bus på gång så de drog också. Jag hade knäppt loss Eldas för att mota Manny med grimskaftet när han börjat jaga Pixie så Eldas följde efter. 4 hästar i full galopp efter stackars Zaxon. Mitt i allt slår Manny omkull Zaxon, juag hör bara ett skrik och ser hur han tumlar runt. Eldas som kom sist i gänget får hoppa över Zaxon för att inte trampa å honom (tack Eldas!). Zaxon springer åt andra hållet men Manny efter igen. Så till slut springer Zaxon ut under staketet. När Zaxon springer på vägen utmed staketet är alla hästar på språng efter honom. Men nu var Zaxon i trygghet iallafall.

Manny hade fått upp buslusten så han vände flocken och styrde mot mitt håll i full galopp. Jag snurrade lite på grimskaftet så hejdade dom sig och jag kunde lugnt plocka Eldas. Jäkla busunge! Tror inte Manny var arg, tror hans vallinstinkter slog på när Zaxon sprang iväg sådär och sen blev han säkert eggad av resten av idioterna som hängde på i galopplek. Det var bara Manny som hade siktet inställt på Zaxon, de andra sprang för att det var kul att springa typ. Jag trodde det var kört där ett tag. En gammal hund mot 4 hästar i full galopp. Tur att han sprang ur hagen.

Sen är man ju själv idiot. Då när Manny jagade Pixie blev jag bara arg och klev ut rakt mellan dom typ. Precis som jag har en chans mot en stor häst? Men det är väl instinkt. Andra brukar flytta på sig, jag kliver fram emellan. Och jo, Manny väjde så jag kunde få upp Pixie. När Zaxon jagades var de tyvärr på väg bortåt, annars hade jag klivit in där också.

Men allt slutade gott. Zaxon har inga sår, är inte halt eller så. Han kanske bara blev fälld där när han gick omkull. Han blev inte hästrädd heller. Han var inne i boxen hos Eldas och hälsade sen. Eldas och han är ju polare. Däremot kommer inga lösa hundar med ut i hagen igen. Tror inte mitt hjärta överlever det. Tror inte Zaxon är så sugen på det heller.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar