tisdag 19 augusti 2014

Härliga Folksam

Jag måste säga att jag är himla nöjd med Folksam. Har alla mina försäkringar där och det är aldrig några problem. Idag fick jag brev från dom om att jag får tillbaka för veterinärbesök jag var på med Zaxon. 1700 på kontot, tack för det! Oftast direktreglerar de men det här var jourbesöket i våras. Jag skickade inte in det för det var ingen idé efter självrisk osv, men sen var ju Zaxon till veterinär igen i somras så jag skickade in det här kvittot i efterhand och fick det ersatt. Tack och bock för det!

Lite nya saker till Eldas också. Tränset var "gratis", bytte det helt enkelt mot ett annat träns jag tänkt sälja. Perfekt! Jag tycker egentligen att färgen är skitful. London/New Market, orange och jävligt, men på svart häst är det faktiskt riktigt fint!
Nu måste jag dock göra ommöblering av betten. Gud jag är så nördig! Men tränset har mässingspännen, då kan man inte ha stålbett. Så det här tränset får mässingbettet, mitt svarta träns med mässing får det helsvarta bettet och det svarta tränset med silverspännen får mitt nya bett som visas här nere.


Jag pysslade ihop ett nytt pannband. Tog ett gammalt halsband helt enkelt. Blev nöjd!

Nya bettet, som inhandlades på tokrea kan tilläggas.
Waterfordbett. Folks uppfattning om bettet är olika. En del skulle aldrig rida på bettet för att det är skarpt och elakt. Andra anser att bettet är snällt pga många brytpunkter och att det formar sig efter munnen. Av samma anledning anser andra att det är hemskt, många brytpunkter ger punkttryck och nyp i munnen.

Jag vet inte. Rent logiskt vid första anblick borde det väl vara trevligt? Det formar sig efter munnen, inget slår upp i gommen, ingen trycker ner tungan. Ja det kommer ge tryck på lanerna, men det gör alla ledade bett. Punktryck? Hmm ja, men delarna är  mjuka, inget vasst och spetsigt. Bett med "kulor" som ska snurra ger också punkttryck. 

Jag vet inte helt enkelt. Jag har aldrig ridit med det så jag får uttala mig sen. Jag har dock läst att de som är nöjda med det tycker det är bra för hästar som gärna biter sig fast, de som blir tunga i handen eller tar bettet. Eldas tar ju gärna bettet och drar. Nu när vi börjat med galoppen går det lite för snabbt och med vanligt tredelat bett skiter han i det. Jag vill inte slita och dra. Det här bettet ska vara svårare att bita fast i, så jag testar så får vi se. Kimblewicket funkar ju bra som broms, men vill gärna kunna variera. Funkar det bra tänkte jag ha kimblewick/waterford på ridturer ute när det kan bli galopp för oss. Då får jag lite broms och kan hindra honom från att rusa i galoppen. 
Sen de andra vanliga vid ridning på bana eller lugnare turer. Det behövs inte ens något annat vid hoppning. Han lyssnar då, men galoppen blir bara fullt ös. Han orkar väl inte riktigt hålla ihop än, men jag skulle hellre rida fler galoppfattningar och galoppera kortare. Men tar han bettet och drar iväg så fort man får honom i galopp blir det svårt att göra flera fattningar haha. Ja Ella såg ju sist vilket tempo han helst håller. Det är lite enklare när vi är ensamma visserligen. 
Sen när han får ner tempot en aning kan vi använda oss av ridbana, men jag undviker gärna att ligga ner i kurvorna. 


Vi får se vad han tycker helt enkelt.
Nu är det höst och rideriet kanske måste bli lite mer seriöst igen. Planera och så. Cissi vill ha det mer uppstyrt så det får bli så. Dags för lektioner igen också hoppas jag.

Håller på att prata med Länsstyrelsen om arbetsträning. Hoppas!! Jag ringde och pratade med nån chef som bad mig maila alla uppgifter så skulle hon kika på det. Bara att vänta då. Hur otålig kan man vara innan man ringer och kollar?

Jag vill gärna få bilen såld också. Ett bekymmer mindre i världen vore fint.

Nepp, nu ska jag käka lite mat. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar