fredag 6 juni 2014

När ska vapen bli mindre lättillgängliga?

Det är ju inte länge sen det var en skolskjutning i USA, nu var det en till idag. I Kanade dödades 3 poliser och 2 till blev skjutna av någon vapengalning.

Det känns så oerhört onödigt. Skolskjutningar, någon mindre psykiskt stabil person åker till en skola och skjuter oskyldiga ungar. Ja även om personen blivit mobbad så är det ju inte som att mobbarna förtjänar att bli skjutna. Dessutom är det alltid fler som dör i attackerna, helt oskyldiga människor som bara gått till skolan den dagen.

Oavsett om det är skola eller inte, det i Kanada var ju ute på gatorna, så är det lika hemskt. Att man kan gå där och sköta sig, sen bli skjuten för att vapenlagar gör det möjligt för instabila människor att ha vapen.

Visst vapen florerar väl i Sverige också, men i majoriteten av fallen med dödsskjutningar har offren något med varandra att göra. Kriminella uppgörelser (vilket inte gör det rätt, men på något sätt lättare att förstå. Det kan inte dröja länge innan USA gör något åt sina vapenlagar, det har hänt alldeles för mycket på ganska kort tid. Jag tror inte lika många vågar gå in med kniv och ge sig på folk, de skulle inte lyckas lika bra i alla fall.

Nej sorgliga dagar.

Sorgligt också med flera skadade bland studentfirande. Flera som ramlat av flaken, en som är kritiskt skadad. En glädjens dag som spårar ur totalt. Visst, jag ska inte säga nåt, jag var långt ifrån nykter på min student, men tror ingen ramlade av något flak i alla fall.

Hur har ni firat nationaldagen då? Jag har grejat lite med rabatten, tvättat kläder, ätit korv med bröd. Ja här har det firats minsann. Pixie löper och är surkärring deluxe. I morgon ska jag rida och packa lite. Söndag blev det visst tävling igen dårå. Men vi startar efter lunch så vi får lite sovmorgon, yay! Åker runt 9 först. Kanske inte behöver bli en så lång dag då.
Jag får klara mig själv. Första tävlingen utan sällskap. Hua, hoppas Eldas sköter sig. Virre och Mirja är där, men de tävlar ju också. Men det löser sig nog. Eller ja, det måste ju lösa sig.

Nåväl, hoppas ni haft en fin dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar