onsdag 18 juni 2014

Kravlöst i full fart

Maffian kom och mötte upp i hagen. Ooohhhhh

Eldas flughuva har överlevt natten. Tom öronen var hela!

Jag och Eldas tog en tur själva idag. Då passade vi på att ta vår "springrunda". Vi tog en helt kravlös tur i Eldas tempo. Jag bestämde var vi skulle gå och när han fick trava, resten fick han bestämma. När vi har sällskap får han ju hålla ihop lite, sällskapet hinner varken med i hans skritt eller trav annars. Men idag fick han kliva på, red hela turen på lång tygel så han älgade på rätt rejält. Varje trav var fullt ös. Jag sitter ju inte och driver på honom då, jag ber om trav och bara släpper, men han springer väl till han stupar så till slut får jag ju bromsa. 
En del tycker inte man ska släppa på hästarna sådär. "Då förstör man omskolningen till ridhäst". Jag tror bara det är nyttigt att få ösa ibland. Dels får de sträcka ut alla muskler ordentligt och sen tycker de att det är roligt. 

Jag höll på att få tugga grus haha. Vi kom på lång tygel och de hade släppt kossor i en ny hage. Kossorna gömde sig bakom ett par buskar så vi såg dom inte förrän några huvuden dök upp. Eldas gjorde en extrem snabb vändning och jag hängde runt hans hals, men det gick bra.
Sen hade en soptunna vält lite längre bort. Sånt är faktiskt inte okej! Där vände vi några gånger också men smög sen förbi. 

Kan någon utrota bromsarna nu? Eldas är så himla utsatt så jag tycker synd om honom. Dels är han svart och dels svettas han lätt. Han är som en vandrande buffé. Jag sprayar med flugmedel inför varje tur och det hjälper bra i början, sen är han jättesvettig och då kommer de där asen. Kanske ska spraymåla honom vit istället. 
De anfaller mig också för den delen. Jag körde en skottkärra med 2 dunkar vatten till hagen, lite lagom vingligt och ostabilt. Då biter en broms mig på lillfingret. Hur snällt är det?

I morgon står hoppning på schemat. Vi får väl se om man överlever... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar