tisdag 10 juni 2014

Hästen med tomtar på loftet

Vi kom ut på en sen kvällstur idag, i sällskap av Ella och Manny. Vi gick bort till klättergropen. Eldas var knäpp idag. Han hade bråttom hela turen, tjurade ihop så for jag försökte göra nåt vettigt och mest hade han hjärnspöken.

Framme i sandgropen måste det ha varit minst 10 osynliga lik begravda. Han kastade sig hit och dit och skulle absolut inte gå där, då skulle jag självklart gå där. Det brukar vara lite vatten längst in, nu var det inte det, men Eldas kunde absolut inte gå där ändå. Han frustade, backade, taktade och småkastade sig. Det fanns verkligen ingenting skrämmande. Manny kom fram och undrade vad som var så läskigt, han var inte det minsta spänd så det borde inte legat något ruttnande kadaver eller nåt som vi inte såg heller. Men Eldas var helt knäpp.
Till slut fick jag honom dit jag ville i alla fall, men han var rejält skärrad. 

Sen klättrade vi lite och Ella fick ta en härlig galopp när jag och Eldas drog iväg i trav. 

På vägen hem såg Eldas spöken igen. Japp, en tom vattenpöl där marken var lite mörkare. Återigen kastade han sig verkligen. Sen klev vi igenom den.

Manny är så rolig. När Eldas ser spöken så kan Manny bara bestämma sig för att "går inte Eldas där så tänker inte jag heller gå dit". Det syns lång väg att han inte är det minsta rädd, han bara "nepp". Vi gick förbi nåt som var övertäckt med presenning. Eldas steppade och backade. Manny gick rakt fram och kröp nästan in under presenningen. Han är ju inte rädd för nåt den där, men han bara bestämmer sig för att han INTE tänker gå fram ibland. Eldas däremot ser sabeltandade tigrar i varje vrå, men går fram till slut efter lite övertalning. Jag tror faktiskt Eldas i slutändan är enklare att övertala att få fram, Manny har en riktig envis sida.

Men vi kom hem i alla fall. Eldas var sjöblöt av svett som vanligt, Manny var inte det. Eldas svettas alltid en hel ocean, inte för att han har dålig kondis, men för hans inneboendes stress. Han blir ju sjöblöt av en skrittrunda. Funderar på om man kanske måste ge honom lite extra salt i maten ibland när han svettas så. 

Eldas ska få besöka equiterapeut snart igen. Han är lite ojämn bak och sen börjar han bli stel i den där dåliga sidan igen. Det är hopplöst att lirka loss honom. Får ta ett ordentlig pass på banan snart och jobba igenom ordentligt. Ute går han bara emot. Lite massage blir bra på sötnissen. 

I morgon blir det ny tur med Ella och Manny. Jag är SÅ glad att Ella får rida Manny så jag har dubbelt sällskap. Nu har jag Cissi, Felicia och Ella. Alla är supermysiga att ha med ut på tur och jag trivs som fisken i vattnet. Eldas är mindre nöjd, nu måste han ju skritta i vettigt tempo.. jobbigt *s*.

Om ni undrar vad Ella gör på bilden så är det fotodags och Manny poserar fint. Klockan är efter 23 och det är fortfarande riktigt behagligt ute. Älska sommarkvällar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar