onsdag 25 januari 2012

Det känns som om jag ska slitas sönder

Jag har nu gått en månad utan pengar. Kontot visar 50 öre och inkassobreven börjar ramla in. Varför? Tja för att FK har nyanställt någon trög jävel som inte kan tolka sjukintyg och min läkare är en trög jävel som inte orkar förklara sitt intyg för FK. Den 9:e januari fick min doktor brev från FK om komplettering. Har han svarat? Nej. Har jag fått pengar? Nej. Jag har inte fått beslut alls för FK väntar svar från min doktor.

I fredags fick jag nog och sökte personligen upp min doktor för att förklara att en månad utan pengar inte är roligt. Jo han skulle ringa FK. Jag kollade igår och ingen har ringt. Ringde psyk och min läkare är sjuk den här veckan.

Här någonstans går jag sönder. Ena jaget tar ett djupt andetag, drar täcket över huvudet och tänker "Somna om" Sov bara, det är snart måndag, då kan du snällt och ursäktande söka upp doktorn igen. Somna om. Djuren har mat, du åt i måndags somna om. Inkassobreven kan vänta.

Mitt andra jag är redo att åka in till psyk, ställa mig mitt i korridoren och skära upp min hals, slå sönder avdelningen och skrika "fattar ni nu hur jag mår???" "Hörs jag nu"? Jag vill skrika, slå sönder, kräva att höras och synas, att inte behöva sitta en månad till utan ett jävla öre för att min läkare inte hinner/kommer ihåg/prioriterar.
" Oh nej ingen fara, sånt som händer, jag kan vänta en månad till". Ingen brådska, djuren har mat, de där 100-tals kronorna i påminnelseavgifter ja de kan jag betala som straff för att jag är en svag människa som inte orkar jobba. Se det som läropengar, är man sjuk ska man straffas.

Somna om.. det är snart måndag.. då ber vi om ursäkt för vår existens och frågar lite fint om läkaren gjort sitt jobb. Eller kanske inte måndag, han har nog mycket att göra när han nyss kommit åter efter sjukdom.. kanske nästa fredag när jag ändå ska träffa psykologen.. ja det blir bra.. somna om.. vakna nästa fredag.. bara drygt en vecka.

Bit ihop lite till, tänderna gnisslar, käken gör ont... bit ihop, be om ursäkt, ta ingen plats. Skyll dig själv.. somna om. God natt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar