onsdag 18 januari 2012

Är ridsport ingen sport? Är det bara en gullehobby?

Jag skiter fullkomligt i idrottsgalan och Jerringpriset. Jag visste inte ens att det var. Jag blev dock glad när jag blev informerad via facebook att Rolf-Göran Bengtsson vann i år. Vad härligt med lite cred till hästsporten!
Men vad händer? Jo okunniga kränikörer och diverse andra idioter slänger ur sig att ridning inte är en sport, hästarna gör jobbet, ridsport är bara nåt gulligull. Då blir jag arg! Ridsporten är på undantag redan. Man får tex inte subventionerade ridlektioner från jobbet. Nej ridning räknas inte in som friskvård, ridning är en hobby. Jaha. Då vet vi det.

Alltså ja jag kan erkänna att all ridning inte är en sport. Du kan hoppa upp och åka häst, bara sitta som en hösäck och peka dit man ska. Men så är väl alla sporter? Inte tränar landets alla fotbollsspelare alla dagar i veckan? Man kan slöåka cykel också, glida i nerförsbackarna på sin tantcykel. Men det är ju inte den nivån det snackas om nu, det är elitnivå. Hur har inte folk slitit för att komma till den nivån? Ja bra mycket mer än en fotbollsspelare kan jag lova. Varför? Jo:

En ryttare på elitnivå måste träna kondition och styrketräning precis som alla andra idrottare. Det är SJUKT jobbigt att rida aktivt. Dessutom ska hästarna tas om hand och innan man blir kändis så man har råd med personal så får man göra allt grovarbete själv. Det innebär tidiga mornar i stallet och sena kvällar. Däremellan ska man hinna träna, jobba/plugga och sen rida. Hela vintern går man i siande kyla och släpar hö, bär vattenhinkar när slangarna fryser, man mockar, fixar med transport för att ta sig till ridhus, hem och fixa stall, natta hästar sen kanske man kan äta. Vad gör en fotbollsspelare? Packar väskan med träningskläder. Ja jobbigt..

För att få en häst att prestera sitt yttersta är det ryttaren som måste hjälpa till och tänka. Ryttaren bedömer ridvägar och avstånd, ryttaren bedömer tempo, ryttaren ska hjälpa hästen. Jo hästar hoppar naturligt, men inte så som dom gör inne på banan. utöver det ska hästen ha en korrekt sammanställd kost, massage, miljö, sen ska ryttaren själv helst också ha en hyfsad kost, sjukgymnastik osv.

Har någon av alla dessa belackare ridit? Då menar jag RIDIT? Försökt jobba en häst i form? Försökt hålla ihop en häst som bara vill dra? Jag kan säga att i dagsläget har jag inte kondition till att rida en aktiv 30-minuters lektion för att jag skulle svettas bort.

Ännu märkligare är det när ingen gnäller på alla dessa motorsporter. Så det är ok att kalla det sport om man styr en maskin, men inte om man styr en häst? En häst har egen vilja, egna tankar, ska vi testa vilket som är mer svårstyrt?

Rolf-Göran Bengtsson är en sund och bra förebild för alla idrottare. Han kämpar på i ur och skur och får inte ens 10% av den uppskattning han borde få. Att förlöjliga hans insats pga okunskap och bristande intresse är skamligt. Att säga att vi gjort en kupp, alla hästmänniskor i Sverige är ju bara löjligt. kolla upp herrns meriter så får ni se att han förtjänar priset precis som alla andra. Ge fan i att nervärdera och förminska min sport!

 Våga själv sitta på 500 kg muskler som hoppar 1.50 högt. Så får vi se om ni är så kaxiga sen.

2 kommentarer:

  1. Herregud Terese vad bra skrivet!!Detta borde du skicka till nån tidning!!!!!!Jag fick gåshud o började nästan lipa!Det är så jävla sant alltihop o alla idioter som säger annat borde testa hästlivet i nån vecka så får vi se om dom är lika dryga!!!

    SvaraRadera