torsdag 3 juli 2014

Hopp i Glanshammar

Idag var jag fotograf när Virre hoppade med Rotis i Glanshammar. Det var lite drama i början då en tjej ramlade av hästen på framhoppningen, men det gick bra, tror t.o.m. hon red sen så hon blev nog mest rädd.


Jag blir både imponerad och förskräckt när jag ser de små ponnytjejerna. Det var hoppning för b-ponnies innan Virres klass. Då är det ju småtjejer på fina små hästar som rider runt. En del är verkligen jätteduktiga! Så unga och redan så proffsiga. Jättefina hästar också.

Sen finns det ju skitungar som nog inte borde ha egen häst. De som slår och sparkar hejvilt. De som gapar om hur dum hästen är fast den typ inte gör nåt. Alla kan vi bli frustrerade, men att spöa upp hästen hjälper ju inte. Nu pratar jag inte om kritiska lägen alltså, om hästen sparkar, bockar och bråkar så måste man ju säga ifrån. Här var det tjuriga småbarn som ställde hästen och piskade på den för att den var dum. Vad dum sen var vet jag inte. Det var inte i samband med vägran eller bockar eller dumheter. Kanske var den lite slö, eller pigg, eller stark? Jag tyckte det såg tråkigt ut. Både spö och sporrar på såpass små ryttare känns också rätt onödigt. Ponnybankande med sporrar är inte snällt.

Men majoriteten skötte sig fint ska jag tillägga. De red fint, hade bra kontroll och betedde sig kanonbra.

Rotis gick härligt idag. Ingen korsgalopp, inget bockande, han bara flöt fint i galoppen. De kom lite tokigt på sista hindret så det rasade. Så surt, var bara en lite touch. Men en fin ritt så jag tror nog Virre är nöjd ändå. 
Hennes häst både kissar och bajsar utanför transporten också, jag är avundsjuk!
Regn hade vi inte heller, däremot storm så en del av banan hade blåst omkull lite. Men såg inget som rasade under tiden någon red i alla fall. 

(framhoppning på bilden om någon tycker det ser skumt ut)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar