tisdag 25 januari 2011

Imorgon är det sprutadags för grabbarna grus och Polly

Ja tinkerherrarna och travardamen ska bli vaccinerade i morgon. Raffebumlingen fick sitt i somras så han kan stå och skratta åt resten. Det blir bra, då är Garre lite vaccinerad när han åker på träningsläger. Snart dags ju. tycker den här isen kan försvinna typ nu så vi kan transportträna. Känns sådär att stå där det är snorhalt med häst utan skor om han skulle få damp. Ja så kan jag o Dido tävla bruks i sommar haha. Vi skulle ju äga.

Annars inget nytt under solen. Jag hostar slem, hunden är störd och katterna är marodörer. 2 av katterna måste också vaccineras nu. Ska bara lyckas komma fram hos fru veterinär.
Jag passade på att möblera om hos marsvinen när jag städade och tror de blev mycket nöjda. De sprang runt och skuttade en halv evighet i alla fall. De fick lite större öppen yta att springa på nu, det är ju bra bra. Ska försöka se om man kan skaffa nåt bra galler så jag kan ha dom lösa lite. Vill stänga katterna ute o marsvinen inne. Katterna har hittills inte försökt mörda dom när dom hälsat men man vet ju inte vad som triggas om grisarna är lösa och springer. Trist att berätta för Jenny att hennes familjemedlemmar dött liksom.

Just..jag provade ju halmpellets hos marsvinen. Man kan ha det hos hästar också. Jag gjorde så att jag blötte upp dom rätt rejält i en bunke så dom började falla sönder. Sen fick dom torka helt innan jag la in allt i buren och då rasade dom ju sönder totalt. Så jag hade inte stora pelletsbitar i buren alls, utan söndersmulade halmpellets. Det jag sett är att det tar upp kisset jättebra. Det blir som kakor liksom och även om det bara är marsvin som gått på så blir det kompakta kakor. Kan tänka mig det vore suveränt att ha till bädd. Kanske lite tungt om hästen kissat o sen legat på det, kakan blev rätt kompakt liksom. Men ytan var torr, det luktade inte apa att mocka ur buren och marsvinen har inte nyst eller så. Det flyger inte alls runt lika mycket som spån gör. Jag har inte fuktat på det alls som man ska göra i stall, ville inte ha grisarna på fuktigt underlag, men tycker ändå inte att det har flugit runt damm. När man har spån flyger det ju hur mycket som helst ur buren. Det här blir mer kompakt, lite som ett jordgolv. Nu gör jag inte rent varje dag som hos en häst då så det skulle säkert vara skillnad.

Dock dammade det en jäkla massa när jag tömde buren och hällde på det nya, men det la sig snabbt. Nackdelen hos marsvinen är att bajset lägger sig på underlaget istället för att blandas ner i det som hos spån. Men man kan förstås bara skotta ut bajs lite då och då om man vill. Sen är det ju klart mörkare än spån, men ser inte lika sunkigt ut när det är skitigt.

Så ja..jag skulle nog kunna ha det till häst också. Just nu har jag det hos grisarna i alla fall. Funderade lite på om min förkylning kan vara allergi eftersom jag inte tål hö så bra egentligen, kanske reagerar på pelletsen också, men kände ingen skillnad när jag var som sjukast o bodde i sovrummet på övervåningen några dagar.

Har egentligen inte så mycket spännande att komma med. Är sjuk o träffar inte folk typ. O så har jag slut på p-piller så jag har fått finnar igen. Jag är över 30, ska inte sånt där sluta? O jag trodde man fick finnar av pillren, inte tvärtom. Jaja, väntar på nytt recept så ska jag väl återgå till det normala igen. Lyckades få slut på p-piller, järntabletter och Levaxin samtidigt. hur lyckas man? Soft att vårdcentralen har internettjänst för förnyelse av recept. Jaja.. tjing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar