onsdag 25 mars 2015

Så blev det vinter då


Men fy satan vad kallt det blev idag då! Kändes som man behövt overall, mössa och tjockvantar.
Jag och Cissi och Felicia packade in Eldas och åkte till Västerås för att kolla våra sadlar. Vi åkte till sadelutprovare och kollade hur dom låg helt enkelt. 2 fick godkänt, en blev utdömd. Sen fick jag förslag på alternativ att kolla istället så ska sälja sadeln och ta ett av alternativen. Har redan hittat till bra pris.

Eldas fick betyget lite tunn och framförallt omusklad. Han behöver sätta massa ryggmuskler. Så planen är att köra en gång i veckan, då med chambon så han inte kan gå som en giraff, utan måste sänka sig lite.
Sen rida mycket skritt. Skritt bygger bra. Rida ut i skogen så han får lyfta ordentligt på benen. Försöka komma iväg och tömköra lite också. Det är väl planen. Sadelutprovaren tyckte vi skulle lägga ett par månader med fokus just på att bygga muskler, så kan man rida lite mer som man vill sen. Bygga muskler så han orkar med att rida som man vill sen. Vi som rider får väl lägga upp en strategi så alla tänker på samma sak helt enkelt.

Sen ska väl jag sätta fart på viktminskningen så han orkar bära mig bättre också. Men kollar man på hur han såg ut i somras så är det enorm skillnad. Nu har han ju stått hela hösten och nyligen satts igång + att han inte ridits specifikt muskelbyggande. Sen tyckte Cissi han kunde få korn också för att få lite mer käk att bygga muskler av. Så det blir nog bra.

Men under sadelprovningen var vi ju utomhus då. Mina fingrar slutade funka. Jag tror min hjärna slutade funka också. Helt sjukt var kallt det är! I morgon ska det dessutom bli regn,
Efter dagens äventyr är jag helt slutkörd. I morgon är det jobb igen och jag lär nog däcka efter det.

Jag kan för övrigt varmt, varmt och av hela hjärtat rekommendera sadelutprovning på Glada hästen i spiltan i Västerås. Shit vad kunnig hon är och villig att förklara allt. Helt otroligt! Ingen sån som vill pracka på och sälja heller, utan förklara och ge råd. Det är värt varenda krona. Jag fick betala 250 kr och genomgången var enormt ingående. Hon är riktigt duktig!




Jag borstade Eldas som en idiot för att han skulle se lite representabel ut. Jag använde 3 olika borstar för att få bort hår och damm och elände. Det gav resultat. När sadelutprovaren skulle rita linjer i var sadelläget fanns på Eldas så syntes det knappt för det var för lite damm. Plus i kanten till mig.. eller minus just i det läget då, men plus rent generellt. Jag kommer snyta svart i flera veckor. Det är något hästägare förstår på vår/höst, det där med att snyta svart snor, ha grus i öronen och att det knastrar i munnen. Härliga tider.

Näe nu ska jag faktiskt ta och landa i sängen. Natt natt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar