måndag 6 oktober 2014

Facebook.. curlande föräldrars mecka

Nu kommer jag låta gammal och gnällig, men då får det väl vara så.

När jag var barn fanns inte sociala medier. Den hjälp man fick av föräldrar med att sälja lotter, kakor och sånt, ja det bestod av att dom frågade i fikarummet om någon var intresserad. I övrigt fick man minsann dra på sig stövlarna och knacka dörr i grannskapet. Idag ser jag allt fler inlägg på Facebook om barn som säljer lotter, jultidningar, kakor och allt möjligt annat. Om barn nu tagit på sig att sälja jultidningar, hur lär dom sig ansvar om föräldrarna säljer grejerna genom Facebook?

När jag var liten fick vi barn byta samlargrejer sinsemellan. Vi bytte bokmärken, hade med samlarkort till skolan osv. "Bytt är bytt kommer aldrig igen". Idag? Återigen Facebook. Har någon en sånhär leksak så ungen får ett komplett set? Pratar inte barn med varandra idag eller vad är problemet? Om föräldrarna t.o.m. ska sköta byteslekar åt ungarna.

Prata inte om påsk.. jisses.. När jag var liten målade jag 100 påskbrev, sen ut och knacka dörr. Jo vi fick varsitt påskägg av föräldrarna (som vi fick leta i trädgården) men annars gick man runt i området. Vi var ute ett par timmar, oavsett väder. Vi gick alltid i gäng och man mötte massa andra små grupper med barn.
Mina föräldrar bor på samma ställe fortfarande.. idag kommer kanske 5-6 ungar med påskbrev. Det är alltså ett litet villaområde, ett par km utanför tätorten. Grannarna delar staket. Det handlar inte om att gå över någon läskig väg eller annat otäckt, det är ett villaområde helt enkelt. Vi hade inga problem att traska runt där när jag var liten. I början hade man nåt äldre syskon med. Idag går inte barn sådär, de får väl tillräckligt med godis av föräldrarna. Traditioner går i graven p.g.a. curlande. Jag har full förståelse om man inte gör sånt om man bor på landet där man kanske ser max 3 grannar. Det vore ju väldigt opraktiskt och småfarligt med tanke på att bilarna inte alltid åker så försiktigt där. Men i små villakvarter? Eller hyreshus, radhus? Är man för rädd för sina grannar så man inte vågar?

Nej jag tycker barn blir för omhändertagna nu för tiden helt enkelt. De förslappas på egna initiativ och räknar med att föräldrarna fixar. Klart de kan åta sig att sälja jultidningar om föräldrarna är de som säljer. Vad lär de sig av det? Inte så mycket. Då kan ju föräldrarna lika gärna köpa bonusen åt ungen direkt. Har man ett barn som kanske är lite blygt eller inte så initiativrikt så kan det ju vara ett gyllene tillfälle att vara med som stöd och motivation. Man kan ju följa med barnet runt. Om barnet inte har intresse av att anstränga sig kanske det inte ska sälja lotter och sånt?

Nej, sluta Facebook-curla era barn. Låt dom sköta det där själva. Vi fixade det ju, varför skulle inte dagens barn kunna ordna det?

Så, nu ska gnälltanten dricka te.

1 kommentar:

  1. Så bra inlägg,som vanligt!Har inte tänkt alls på det där men jag håller med dig till fullo nu när du tar upp det!O jag kommer fan aldrig bli sån.Curlande ligger inte i min natur(som tur är) ! ;) Har också tänkt på det där m påskandet.Vi som bor på landet där husen ligger tätt o det bor rätt många barn här..förra året kom bara dom närmsta grannbarnen o påskade...My gick till dom vi känner gen o sen åkte vi runt till vänner o bekanta o påskade.Folk är så jävla snåla här.Året innan påskade vi runt i vårat område..Här har ungen ansträngt sig o ritat som fan o vad får hon
    typ två godisbitar per hus!?Dåligt..Tråkigt att traditionen dör ut..

    SvaraRadera