lördag 12 juni 2010

Haha galen stalldag. Eller "Vi hade inte ens tur med vädret"

Jag fattar inte varför det alltid händer massa konstiga saker när jag är med. Är jag född i nåt konstigt tecken eller nåt? Jaja.. dagen:

Det var tinkerdags idag. Jag o Jenny skulle hårdträna dom tänkte vi och vi började med Dido. Vi tog ett rejält dressyrpass på banan. Jag provade mitt bettlösa träns o det funkade väl sisådär.. alltså det funkar att rida på men Dido blev rätt tung och man fick göra överdriva hjälper. Tror inte han riktigt fattade poängen men det går nog bra att rida ut med. Det gick ju att styra utan problem, var finliret som blev lite knas. Dido tyckte nog det var toppen för man hade inte en chans i världen att få upp hans huvud när han ville käka gräs. Så det får bli uterittsträns för när man mest ska konditionsträna.
Men han skötte sig rätt bra ändå. På slutet fattade han galopp utan att behöva springa i den och bjöd framåt riktigt fint. Jag lyckades, med staketets hjälp, att få till sidvärtes förflyttningar också. Jenny tränade massa tempoövergångar och på slutet var han riktigt lyhörd. Han kan nog massa mer än han låter oss veta den pållen. Han är ju rätt lat.

Idag fick lilla fjordnissen komma in från hagen också. Han ägare var i stallet för andra gången den här veckan. Man får lite dåligt samvete när man går ut i hagen och hämtar de andra hästarna för lillkillen kommer ju fram och ska gosa och pussas och vill vara med. Sen följer han efter ända till grinden och hoppas väl få följa med. Men idag fick han ju komma ut på en liten tur i alla fall.

Ja Garre fick jobba också såklart. Vi tömkörde honom lite och han hade glömt typ allt. Eller nej start, stopp och lättare svänga gick bra, men minsta krav så stannade han bara och förstod inte alls vad vi menade. Att gå på volt var himla knepigt tydligen. Så vi fick den fina idéen att släppa honom och jobba med honom löst så han fick ur lite energi ur systemet och kanske kunde koncentrera sig. Ja det gick bra. Han gick fint på volt i trav och galopp...tills han kom på att han har lärt sig hoppa. Så han gick fram till grinden in till paddocken, tvekade lite..och hoppade sen ut från stillastående iklädd en tung loksele. Det var faktiskt himla otippad. Jag o Jenny såg väl ut som fågelholkar ungefär.
Den unge herrn valde att fortsätta sina äventyr hemåt så han stannade utanför hagen där vi fick tag på honom. Vi gick tillbaka till paddocken och tömkörde honom lite tills. Dels för att se så han inte haltade men mest för att inte avsluta med katastrof liksom. Hans beteende belönades inte med ett avslut. Vi kollade igenom ben och han har inga märken efter tråden (han drog med sig tråden när han hoppade ut) och han haltade inget alls i varken skritt eller trav. Så det gick ju bra och efter hans äventyr kunde han fokusera på arbetet. Tömkörde på volt, sen lite 8:or och fram och tillbaka. Han kunde t.o.m. trava lite.
Nu kan vi såklart inte släppa honom lös på gärdet inför varje gång man ska jobba honom men vi kanske borde longera honom först för att få ut all energi som lagrats så att han sen kan fundera på vad han håller på med.

Värdet ja.. det var ju så härligt väder idag. Först stormvindar och sen ihållande regn. Jag blev genomblöt så nu har jag fått på mig torra kläder. Har börjat koka potatis och snart kommer Jenny så ska vi festa på hemmagjord potatissallad, kyckling och majskolvar. Gott va?

Det var den här dagen. Helt härlig som alla tinkerdagar är. I Love It!

3 kommentarer:

  1. Så jävla onödigt att ens skriva ut. Seriöst, vad fan har du eller någon annan av dina läsare med att göra hur mycket jag gjort och inte med honom denna vecka?

    SvaraRadera
  2. Tills din kommentar visste väl 99% inte vem det gällde eftersom varken ditt eller hästens namn står där. Vad jag har med det att göra är att jag tycker synd om honom precis som jag skrev. Det är jobbigt att springa i hagen 3 gånger om dagen de dagar jag är där och han alltid kommer fram och vill ha uppmärksamhet när man vet att han får gå o skrota där bara. O den här veckan har ju varit katastrof. Men jag utelämnade ju att du inte är direkt trevlig eller inte orkar bemöda dig med att hälsa när man är i stallet. Bara din farsa som orkade heja tillbaka. Känns härligt med sån bra stämning i stallet.

    SvaraRadera
  3. Åh käre nån..Jag säger inget mer.. :/
    Tycker du ska ta o skaffa en foderhäst Terese!Det är inget o fundera över!Man lever bara en gång!!(som tur är.. ;O) )Fördelen med foderhäst är ju att man kan lämna tillbaka den om man inte klara av det!
    Sköt om dig!

    SvaraRadera