måndag 14 juni 2010

Bra dag minsann

Bra dag idag på jobbet. Har fått mer hemsidejobb så jag har saker att pilla med. Sen var jag o Annelie ut på lunch också, det händer alldeles för sällan!

I stallet var det bra som alltid. Jag o Jenny hittade värsta coola ridvägen. Det var en halvt övervuxen stig, lite bäckar och sådär trolskt ni vet. Alldeles vackert! Får ta med kameran någon dag. Mitt i det där stötte vi på några kossor och hästarna kikade lite men inget mer. Så himla skönt! Jag i Dido hoppade betongdike/bäck aktigt också, Eller hoppa är nog att överdriva, Jenny sa att det såg ut som ett kaninskutt mer. Garre hoppade dock ordentligt.

Vi gick förbi några islänningar med föl också o Dido blev lite kär igen. Han blir så glad när man träffar på andra hästar..så himla söt =) Det blev mest skritt idag eftersom Jenny o Garre promenerade med också. Men vi travade några gånger och tog några korta galopper. Nu tar han dom ganska direkt faktiskt, man får sitta till ordentligt bara. tycker han går bra i båda galopperna också och han orkar hålla ihop sig bättre. Roligt när man märker att det händer nåt. Sidoförflyttningarna går bättre och bättre också, vi sicksackade lite fram över vägen och han lyckades bra, men han är himla stel i höger sida. I vänster orkar han böja mer.

O på väg hem blev herrn pigg och glad o ville trava haha.. knashäst. O Garre är ju så skönt att ha med, han märks inte ens. Han bara lunkar på och följer med, inga bekymmer. Så söt den pållen.

Vi försökte lämna fjordnissen själv i hagen men det gick inget bra alls. Han sprang och gnäggade så det kändes onödigt att testa. Han hade säkert sprängt tråden o dragit efter när vi red förbi så han fick komma in en stund. Han var visst orolig inne också på slutet innan vi kom tillbaka. Någon behöver öva mer på att vara ensam tror jag. Trist bara att man inte riktigt vågar lämna honom i hagen, känns ju roligare att gå där än att vara inne. Men lämnar man honom där är ju risken väldigt stor att han river staketet o rymmer istället. Svårt det där.. Han kanske aldrig varit ensam förut? Vem vet hur det var hos hans uppfödare liksom.

Nu är jag dock svettig o trött så en dusch o sen säng står på schemat. På torsdag ska jag iväg o kolla på en rockard och en baksele. Hoppas det är nåt att ha.

Nattinatt!

2 kommentarer:

  1. Jodå, tydliga instruktioner att han INTE ska vara själv i hagen, för han skiter fullständigt i fjuttiga eltrådar så han ska vara i stallet. Vi tränar massa ensamträning, och uppfödaren har haft samma problem men kanske inte direkt övat något då hon bara har 2 st och inte gör något med henne heller (var inte ens ett år när titus flytta). Trodde du fått veta det också, att jag sagt det om inte annat men ah.. nu vet du iaf.

    SvaraRadera
  2. Njae jag visste ju att Jenny pratat med dig om att de har problem när de ska ut med båda hästarna men du har aldrig sagt nåt om hur det var innan. Känns inte kul att lämna honom i stallet heller eftersom han inte är lugn där heller. Men det är väl bara att traggla på tills han vänjer sig.

    SvaraRadera