lördag 19 juni 2010

Åh din j*a hästnörd, prata om nåt annat!

Men nej det var ju hästande igår också. Om ni vill jag ska prata om nåt annat så får ni väl dra med mig på äventyr då.

Jag o frau J drog och hämtade ett stycke rockard igår. Det var ju en historia i sig. J kopplade på bilsläp o vi for till platsen. Väl framme insåg vi att rockarden vägde ett helt jävla ton och det fanns inte ens chans i världen att vi skulle kunna lyfta den på kärran. Jaha ja.. o nu då?
Vi började leta efter plankor att använda som ramp men det fanns inte en enda bräda på plats. Vad är det för jäkla stall som inte har lite skrot liggandes? Brukar alltid finnas nåt som man kan använda men nej.
Nu är ju inte vi några mjäkiga och handlingsförlamade små flickor så vi började tänka (läs: vägrade be byggarbetarna på plats om hjälp). Frau J kläckte idén att hon ju kunde backa intill en kant på an kulle där byggarbetarna grävt och jag kunde dra den aptunga rockarden upp på kullen o sen över på släpet. Sagt och gjort, vi fick upp vidundret på kullen o J började backa. det gick alldeles finfint! Så fint så en byggarbetsgubbe kände sig manad att komma fram och kommentera att det där tametusan blev perfekt. Sen var det ju bara att rulla på rockarden på vagnen och surra fast den. Vi kom ända till stallet och där tog vi hjälp av två brädor för att få av den. O vidundret knäckte en bräda så då vet nu ju att den inte väger så lite.

Ibland blir jag bara så stolt över mig o fröken J. Vi borde få prata med osäkra småtjejer o förklara att tjejer visst kan massor. Jenny kan köra släp bättre än vilken karl som helst. Bygga saker, släpa tunga grejer, laga trasiga saker hemma, bygga hagar, köra hö osv osv. Inget är omöjligt. Virre får följa med där också. Kvinnor kan liksom.

Jaja nog med feministtjatet innan jag blir hatmailad. I stallet blev fru stallägare förälskad i vagnen. så förälskad så vi tog fram herr Dido och provade en vända på gården. Han ska ju vara inkörd sen tidigare så vi testade. Jag gick bakom vagnen o styrde, fru J gick fram hos hästen med långlina o herr o fru stallägare fick hålla i varje skackel för att snabbt kunna komma loss om hästen blev lite för fundersam. Men det gick bra, vi körde över några stockar och det blev ingen reaktion, vi svängde rätt snävt också och inte någon reaktion där heller. Så ja han är säkerligen inkörd förut. Igår körde vi bara på gräsmattan för att testa. Idag kanske vi vågar oss ut en bit. Faen vad roligt! Att köra häst är det roligaste man kan göra med häst, mycket roligare än rida t.o.m så nu blir det åka av hehe.

Så här sitter jag med frukost på bordet som väntar att få ätas, men jag måste ju blogga först. Prioriteringar ni vet. Sen ska jag byta om o dra till stallet. Körning med Dido o leka med Garre tror jag. Ska leta upp nån gammal presenning, sopsäck osv kanske o fixa "träna på självförtroendebana" för Garrelito. Ja just, bakselen passade men var lite i minsta laget, annars var den ok. Lokselen funkar inte 100 på Dido så ska testa en av Virres andra selar o se om det blir bättre. Så blir hon av med den i så fall också. Bra bra!

Nu frukost, sen nya äventyr. kram på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar