fredag 10 april 2015

Häst..eller leksak?

Det var tivoli idag vid köpcentrat, då kom jag att tänka på en sak vi pratade om igår. När är det för många ryttare på en häst? Här finns inget direkt rätt eller fel så det blir bara min åsikt. Alla gör det de tycker är bäst.

Min åsikt är att hästen inte är allmän egendom att leka med. Alla man känner som tycker "åhhh vad mysigt jag vill också rida" har inte automatiskt rätt till min häst (om jag ägde en). Det handlar inte om att inte vilja dela med sig, utan att tänka på hästens bästa. Visst kan man väl låta en polare hoppa upp någon gång ibland, men inte för ofta. Hästen är en levande, tänkande, varelse, inte en leksak. Det är inte som att låta någon provgunga i gungan för att det ser mysigt ut. Jag hade hellre tagit med vänner ut för hästmys och åkt lite vagn, inte kastat upp vem som helst på ryggen.

Jag tror inte heller det är bra med för många ryttare som rider regelbundet. Visst ridskolehästar klarar det, men de är såpass stabila och har sån grundutbildning så de är inte lika beroende av vad ryttaren gör. De kan bära sig själva, de är inte så beroende av att skapa en relation till ryttaren. Det finns ju ridskolehästar som agerar på ridlärarens muntliga kommando mer än ryttaren, där är det en annan sak. En privathäst är inte lika utbildad, hamnar inte i samma situationer. Hur ofta är en ridskolehäst ute själv t.ex? Aldrig typ.

Jag tycker "ju fler kockar desto sämre soppa" passar bra. Ska det bli något vettigt tycker inte jag det funkar om för många är inne och petar. Skulle jag känna att Eldas fick för mycket så skulle jag faktiskt tacka för mig, säga att jag väntar tills det lugnar ner sig för jag tror inte det skulle bli bra. inte för Eldas och då i förlängningen inte för min ridning. Att behöva "ställa om" hästen inför varje pass är ju inte roligt.

Så vad är då för många ryttare? Det är ju himla svårt att veta. Tyvärr märks det ibland inte förrän det är för sent och hästen visar tydligt att den inte trivs. Sen beror det ju lite på hur människorna är också. Är det någon som låter hästen göra som den vill, ha massa olater och bara busa på turerna, medan de andra vill ha mer ordentlig ridning, ja då funkar det ju inte. Hamnade i ett läge där en tjej red samma häst som mig och hon tyckte det var skitkul att busa loss i okontrollerad galopp, gärna bockningar och bus. Jag gillar INTE det men hästen som innan aldrig bockat under flera år jag ridit började helt plötsligt gör det. Det var ingen trevlig upplevelse. I det fallet var två för mycket, för mig. Kanske hästen också, måste ju bli förvirrande att ena dagen få bete sig som en vilde, för att nästa dag få skäll för samma beteende.

Ja, i slutändan så är det svårt helt enkelt. Jag står fast vid att hästen inte är en leksak, någon som finns där för att vi ska få leka, alla har rätt att få rida och man bara tänker på att tillfredsställa människorna. Jag anser att hästens välbefinnande kommer först, även om man kanske måste neka en kompis som vill rida för att det varit lite mycket ett tag. Återigen är det min åsikt. Om andra tycker att vem som helst ska få rida så får de tycka så. Jag hade inte tackat ja till att bli medryttare på en häst med massa andra ryttare, det vill jag inte delta i helt enkelt. Hade jag haft egen häst hade jag haft en medryttare och den hade inte fått släpa med kompisar hur som helst. Någon gång ibland visst, men inte allt för ofta.

Näe vill man leka kanske man ska passa på att åka till tivolit nu. De har säkert hästkaruseller där hur många som helst kan åka hur mycket de vill. Tror inte hästarna protesterar.



2 kommentarer:

  1. Väldigt bra inlägg o jag håller med som vanligt! :) Kram

    SvaraRadera
  2. Väldigt bra inlägg o jag håller med som vanligt! :) Kram

    SvaraRadera