söndag 19 april 2015

Grattis till bästa hunden!


Ja Zaxon fyller hela 12 år idag. Tänk vad tiden går fort ändå! Han är verkligen den bästa hunden som finns. Så klok och vänlig.
Nu börjar han bli lite gammal och stel, tror hörseln är lite sisådär också, men han är pigg och glad ändå.
Han fick tårta idag. Pannkakor, fläskkorv och kokt korvpålägg. Jag hoppade över tårtan, kände mig inte så sugen.
Jag får ju alltid lite ångest när han fyller år. Det är liksom ett år närmare slutet på vår resa. Jag vill inte att den ska ta slut, är inte redo alls.
Efter att han blivit klippt nu duger bara sängen tydligen. Han kommer ner när han ska ut eller äta, annars softar han i sängen. Värsta proffs-slapparen.

Jag mår väl lite bättre idag, men inte bra. Trött och yr och magen bullrar och mullrar. Fast en bra grej finns i tillvaron i alla fall. Jag fick tips om en annan förening som skulle ha polishästträningen nu i maj. Jag chansade och det fanns en plats kvar! Jag skyndade mig att betala in så det blir träning i maj istället. Alltid något bra.
Sen är sadeln på väg också, blir spännande.
Så köpte jag en springrem. Eldas ska ju träna ryggen och gå i lite lägre form nu. När man kär är han taggad och går som en giraff. Jag provade köra med chambon men tyckte inte det funkade så bra, han sprang med huvudet högt ändå vilket bara ger drag i munnen. I tömkörning eller ridning så lyssnar han fint på den, inte i körning.
En springrem funkar som en fast martingal eller typ tiedown inom western. Man sätter en rem över nosen, typ som en nosgrimma. Där fäster man en ring som fästs i nåt som funkar som en martingal. Den håller bara huvudet från att slå upp för högt och påverkar inte munnen. Då kan han inte heller välja alternativet att strunta i att munnen gör ont och gå med huvudet högt ändå. Den här används inom travet ibland. Tror det blir bättre.
Det är ju inte meningen att tvinga honom i form på något sätt, bara få ner huvudet lite så han inte sänker ryggen så mycket och jobbar fel med kroppen. Han blir så taggad och glad vid körningen, sen drar han inte tungt heller så han måste inte lägga sig i selen och jobba.

I morgon är det jobb, hoppas jag mår okej då.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar