onsdag 22 april 2015

Eld Dagaz 14 år idag!

Ja bästa hästen Eldas fyller ju år idag! Wooohoo! Cissi hade dock inte väckt honom med sång och tårta på sängen, konstigt.

För någon dag sedan kollade jag upp vad hans namn betydde. Jag har alltid uttalat det som "El DaGaz" och trott att det var något spanskt/arabiskt eller sånt. Lite udda för en kallblodstravare. Men nu visade det sig att Dagaz är namnet på en gammal runa som betyder dag, "att dagas". Står för övergång, utveckling. Så Eldas heter egentligen typ "Eldgryning" Fint va!

Dagen till ära tog vi med Lilleman på tur med vagn. De har aldrig testat gå ihop så vi var förberedda på skrik, panik och kaos. Det blev inget av det. Eldas betedde sig som en riktig klippa, han bara gick. Lilleman valde att helt enkelt följa efter. Han var lite tjurig för att han inte kunde komma förbi Eldas dock. Han trängdes lite därframme och hade nog gärna gått förbi. Sen innebär ju Eldas skritt att Lilleman får småjogga så han blev nog lite trött. Men vi testade alla gångarter och det gick kanonbra! Det får vi absolut göra om. Lilleman ska ju köras in också och det här är kanonbra träning för honom. Man får lov att vara två i början men när vi blir rutinerade kan man nog ta sig ut själv på kortare tur i alla fall.






Jag har faktiskt tagit med födelsedagsgodis till Eldas så han fick i stallet sen. En påse örtmix som jag vunnit på tävling, morötter och äpplen. Lilleman fick också vara med på kalaset för att han var SÅ duktig. Så stolt över båda pojkarna som tog det hela så lugnt.

Jag blev bara superpepp idag på hela stallgrejen. Kändes så himla roligt. Tur att det är min dag att rida i morgon, då kommer nya sadeln också, Då kanske jag vågar rida ordentlig igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar