onsdag 7 april 2010

Rodeobockningarnas okrönta drottning

Min surgubbekatt bestämde igår att jag är förlåten så han behagade komma in. O han gjorde världens mest udda grej. Det här är en sur herre som man kan klia på om det passar honom, om det inte passar honom så får man ont. Ja egentligen kan man få ont även om det passar honom eftersom han kärleksbiter.
Hans relation till min hund är lite komplicerad också. ibland går det bra att stryka sig lite nära, andra gånger får hunden stryk.

Så här satt vi i soffan, jag o min hund, när herr surkatt hoppar upp. Han går raka vägen fram till hunden och slickar först intensivt på hundens huvud, och ska sen stryka sig och tokgosa med hunden. Hunden ger mig en förskräckt blick och vågar inte röra sig en millimeter. Katten upprepar processen ett par gånger och går sen nöjt därifrån. Både jag och herr hund såg nog ut som fågelholkar ungefär.

Jag har för övrigt letat som en idiot efter kattmat utan fisk i. Min lillkisse är allergisk mot nåt o jag tänkte köra uteslutningsmetoden. Fisk är otippat nog en rätt vanlig allergi för katter så jag tänkte börja i den änden. Men att hitta ett torrfoder utan fisk är ju som att hitta en fjortis utan smink. Hopplöst alltså. Det är fisk, fiskmjöl eller fiskolja i tamefan vartenda torrfoder. Varför? Varför ska det vara fisk i lammsmaken, eller kycklingsmaken? Varför? Det är ju inte lamm i fisksmaken. Jag ger ju blötfoder också men vill kunna ge båda delarna, mest för att katterna är vana vid det men också för att torrfoder är smidigare. Håhåjaja.. jag får jaga vidare.

Jag o fru J tog en ridtur idag igen. Det gick lika bra som alla andra gångerna. Ja, förutom att Rovalur har blivit piggelin då. Så pigg så att när jag inte låter henne springa så slänger hon in lite rodeobockar och hoppas på att jag ska ramla av, eller åtminstone tappa tyglarna så hon får springa. Fröken Virre som gärna lever på den galna sidan av världen blev ju bara pepp på att rida Rovis av hennes nya beteende. Jag är inte riktigt lika road.
Njae jag kan inte påstå att hennes tjurbockar har varit nära att få av mig. Mest för att de sker från nästan stillastående... men jag tycker fortfarande de är väldans onödiga. Hon liksom sparkar bakut och vrider sig åt sidan samtidigt. Lite som en tjur gör när det är rodeo, fast utan farten och med mindre kraft. Ja det tycker hon är roligt ja.. O sen trippar hon på tvären resten av vägen. Tokhäst! I övrigt så sköter hon sig jättebra.. hon går på framåt som aldrig förr och ser superglad ut. öronen framåt o högt tempo.

Själv sitter jag här med ärtsoppa o mjölk just nu. Ärtsoppa är underskattad mat..så jävla gott. Någon som vågar utmana ödet o sova bredvid mig inatt?

1 kommentar:

  1. jo känns skit bajs :( fast ni kan ju komma ut ändå du och jenny och titta och klappa :)

    SvaraRadera