lördag 9 maj 2015

Polishästträning avklarad

Idag kom vi äntligen iväg på "Säker hästhantering" som Ulla-Carin håller i. Hon som red Utter som ridande polis och hade massa uppvisningar med.

När vi kom fram fick Eldas en liten frimärkeshage att softa i. Inga problem sa han och började käka. Vi hade nästan 2 timmars teori först som handlade lite om henne och Utter men sen om vad/hur man bör tänka i, för hästen, konstiga situationer. Efter teorin var det ridpass. Det var 4 grupper med 4 i varje. Det var som en liten hinderbana som såg enkel ut först, men kanske blev lite svårare sen. Att gå över en bom är ju inga bekymmer, att stå kvar över den när hon lyfter den i ena änden och sen drar ut den kan vara värre. Likadant att gå över ett randigt plastband är väl  inte hela världen. Att kliva över det när det rör på sig är värre.
Eldas gjorde bra ifrån sig och jag också Jag fick beröm för att jag inte tjuvhöll utan lät honom klara av situationerna själv. Att bara sitta på lång tygel och fortsätta tänka fram fast hästen trampar och tvekar.

Dessvärre blev Eldas inte godkänd polishästkandidat *s* Han går alldeles för snabbt och det ser illa ut om ena hästen går flera meter framför den andra. De stackars slöa halvbloden skulle ju inte hinna med haha
Jag red såklart sista passet så det blev en låååång dag. Åkte till stallet vid 9 i morse och kom hem strax efter 20. Jag är helt slut i hjärnan. Eldas var helt slut redan innan ridpasset. Att stå i små frimärkeshagar, mitt ute på ett gärde, omringad av 15 hästar han aldrig sett förut räckte. Han gäspade säkert 20 gånger under ridpasset, helt slut gubben.
När vi skulle hemåt lastade jag helt utan hjälp. Bara klev på och stod kvar så jag kunde stänga. Älskade hästen! Sen kom ju varje människa fram och talade om vilken vacker häst han var... Det varierade mellan att han var irish cob eller welsh cob. "Näe han är kallblodstravare" var standardsvaret och det kunde man minsann inte alls tro. Sen var han sååå lugn och trevlig också. I hagen när han käkar hö ja *s* Så fort vi kom ur hagen och började gå mot ridhuset kom stressen, men det var ju ingen fara.
Så han var duktig gubbis. Både han och jag kommer sova som stockar i natt. I morgon tänkte jag köra. Idag var ju absolut noll fysisk aktivitet. Det var bara skritt och mycket stå mellan stationerna. Så imorgon tar vi vagn rakt ut och bara springer utan att använda hjärnan. Det blir bra!



Vi hängde lite i solen innan vi skulle rida. Jag orkade inte kolla alla 3 gruppen innan oss. 


Typ såhär såg banan ut

Här skulle man gå igenom smal port, för varje varv så gjorde hon den smalare. 

Här är det randiga plastbandet


Här lyfter hon bommen

Här är hindret en rad ballonger att kliva över. Extra läskigt sen när hon rörde på dom.

Här går den vita hästen över en rad med blinkande varningslampor



1 kommentar:

  1. Låter som en väldigt rolig träning!!Skulle jag o Sheila behöva men hon hade antagligen dött i en hjärtinfarkt! ;)

    SvaraRadera