måndag 25 maj 2015

Att avla för skojs skull utan att se riskerna

Ja jag hör en del som bara "vill ta föl" på sitt sto lite bara för att göra det. Vore väl skoj typ. Finns ingen större tanke bakom det.

Jag tänker på det nu i dagarna när det känns som facebook svämmar över med inlägg om att ammor sökes för att stoet dött under födseln eller strax därefter. Är det något man tänker på när man betäcker sitt sto för skojs skull? Att det kan gå hiskelig snett, speciellt om man inte har en aning om vad man pysslar med.
Är stoet i sånt skick så man gör en dräktighet så säker som man kan? Tar man hand om stoet ordentligt under dräktigheten så det klarar en fölning? Har man byggt upp hullet och fysiken så stoet har mjölk till fölet sen? Det är så mycket mer än bara betäcka sitt sto.

Jag har lätt sett 10 desperata upprop efter amma till föl redan i år. Det känns mycket. Är det värt att riskera sitt älskade sto bara för skojs skull? För att se vad det blir? Eller för att man ändå inte har lust att rida så då kan väl stoet lika gärna gå betäckt?

Jag skulle jättegärna ha en valp efter Pixie sen. En tokig, fulsöt galning. Men är det värt riskerna? Pixie som är lite missbildad och knäpp. Ska man ta en kull för skojs skull och faktiskt riskera att hon inte klarar förlossningen? Jag tycker nog inte det.


För övrigt är jag isolerad just nu. Jag har så sjukt ont i en tand, eller käkbenet snarare. Fattar inte vad problemet är. Så.. endera står jag ut med smärtan och får migrän, eller så tar jag värktabletter och däckar. Kul val. Båda gör att jag inte tar mig hemifrån.
Men det finns väl ett slut på eländet. Jag har tid hos tandläkaren på onsdag, hade den tiden bokad sen länge så det var ren tur. Jag avskyr tandis av hela mitt hjärta, men nu ser jag fram emot det.

Sen borde jag klippa av håret lite. Känner jag någon som kan det kanske? Bröllop snart ju. Klänning är fixad redan, presenten på plats. Men håret? ingen aning om vad jag ska göra med eländet. inte för att någon kommer titta på mig, men ska man gå i finklänning kan man ju kanske se lite fin ut också.

Längtar till Eldasen. Ska komma igång ordentligt igen. När stormarna behagar ge med sig ska ja cykla också. Det är mycket jag ska. Planer är fint, man ska bara utföra dom också

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar