lördag 2 maj 2015

I plötsligt sällskap av en flock unghästar

Idag fick jag sällskap av Felicia och Nova med deras ponnies på ridtur. Det började ju bra med att Eldas klev iväg när jag skulle hoppa upp så jag ramlade i backen. Jaja, inget ont så det var ju bara att resa sig och hoppa upp.
Så kom vi en bit och ser ett gäng hästar på ett gärde där det brukar gå får på somrarna. Tänkte inte så mycket mer på det, de kan ju ha lånat hagen. Så ropar Nova att hagen är öppen, "nej nej" säger jag det är lugnt. Jomen tjena, sekunden efter ser jag ju hur hästarna en efter en lunkar ur hagen. Ahh härligt..eller inte. De följer efter oss såklart och kommer ikapp.

Jag var inte helt avslappnad när jag stod med 2 småtjejer på sina ponnies och själv på Eldas och vet inte riktigt hur våra hästar ska reagera eller hur den lösa flocken ska reagera på oss. Kan ju bli kaos och kalabalik. Småtjejerna började bli rädda och ville att vi skulle springa därifrån, jag fick genast visionen av 6 unghästar som lösa galopperar runt oss med massa bockande.. så nja. Jag ställde mig och Eldas mellan hästarna och småtjejerna. Hästarna var max 1 meter ifrån vid det här laget. Jag tänkte att jag får hoppa av och sjasa iväg dom. När Eldas så vändes upp mot dom måste han ha skickat iväg en hemlig signal för just som jag tänkte hoppa av så vände hela flocken och lunkade ifrån oss. Jag såg ingenting, inga öron bakåt, inget stampande i marken, helt plötsligt bara gick de. När vi vände och fortsatte så struntade de i oss. Skönt att det gick så bra! 6 lösa unghästar kan ju bli totalt kaos.
Sen ringde jag Cissi som fick ringa vidare och få tag på ägaren så det slutade väl. Hade jag varit ensam hade jag nog ridit bort mot gården och försökt få med mig gänget, men hade ju ansvaret för småtjejerna först och främst.

Resten av ridturen var finfin. Tjejerna galopperade ett par gånger när jag lät Eldas trava på snabbare. Nervositeten över att rida över broar löstes genom att sjunga. Det är för övrigt ett bra knep om man som ryttare är spänd för när man sjunger kan du inte spänna dig lika mycket och andningen blir normal. Så är du spänd men vill lura hästen att du är lugn kan du alltid småtralla lite.

Det var dagens äventyr. Duktiga Eldas är en klippa och duktiga ponnier med ryttare som inte fick panik.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar