torsdag 15 januari 2015

Nagelfolie

Jag testade göra nagelfolie igen. Det är lite knepigt, men väldigt värt det. Jag har hittat bästa limmet: märket Kami. Så lättjobbat. Torkar ganska snabbt, men inte FÖR snabbt. 

Översta bilden föreställer nagellacket jag hade underst: Lóreal 612. Måla först underlack, sen två lager färg. Jag gillar faktiskt inte LÓrelal så mycket, tycker de är lite för genomskinliga men som underlack såhär så funkar de. Låt sen nagellacket torka ORDENTLIGT. Annars kan du dra med nagellack och allt när du pysslar med folien.


Sen målar du på limmet. Ett tunt lager och försök att inte få klumpar eller tjockare partier. Det här limmet torkar på 2 minuter ungefär. Man måste vänta en stund, tar du på folien direkt blir det bara en kletig röra, väntar man för länge är det för torrt. När det gått 2-3 minuter är det lagom kladdigt så folien fastnar. Lägg folien med ofärgade sidan mot nageln, tryck ner överallt. Jag brukar använda en tops. Försök att undvika skrynklor, vilket jag inte behärskar ännu. Gnugga en liten stund och du ser att överlagret börjar lossna, lite som vattentatueringar när man var liten. Dra försiktigt loss överlagret och du har folie på naglarna. Man behöver inte göra hela nageln, du kan klicka lim lite hur som helst. Får du tomma partier där inte folien fastnat kan du ta på lim där igen och fylla på.
På bilden under är folien på. 


Största bekymret är överlack. Det finns inget överlack idag som funkar klockrent så man får testa sig fram. En del överlack gör att folien spricker, mitt största problem är att lacket löser upp färgen på folien. Den här gången testade jag att måla ett tunt lager trälim på folien, lät det torka helt ordentligt och sen ett vanligt överlack överst. Det blev ganska okej. Färgen blev lite ljusare och hologramdelarna blir lite sämre, men okej ändå. Man kan såklart ha utan överlack men då kommer folien försvinna på en dag. Men ska man tex på fest på kvällen och gör sig fin bara för det så funkar det ju, man får vara lite försiktig bara eller mycket försiktig. Jag ska fortsätta experimentera med överlack så får vi se. Man ska INTE ta snabbtorkande överlack. Det krymper folien. 


Understa bilden är färdiga resultatet. Rätt okej ändå.


Till nåt helt annat: Jag har köpt världens bästa grej till min mobil. När man laddar mobilen är jag alltid lite orolig för att luckan ska ge upp. Man öppnar den ju rätt ofta. Nåväl, min nya mobil har magnetgrejer på utsidan som man också kan ladda genom (den har vanlig lucka också). Men då sätter man en magnetgrej på laddsladden och sen sätter magnet mot magnet så laddas den så. Inga öppna luckor någonstans. Man får tyvärr inte med magnetladdare när man köper telefonen (dumt) men är billiga på Ebay. Man kan också köpa ett ställ så man bara ställer i mobilen så laddar den med magnet. Eftersom jag alltid har skal på min så funkar det inte så bra dock, men skalen har hål för magnetgrejen så det funkar super!
Finns såklart hela sladdar men jag köpte bara en sånhär lös plupp att sätta på sladden. Eller jag köpte två så kan jag ha en i bilen också. Kostar 30 kr på Ebay. Skitsmart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar