måndag 19 januari 2015

Herregud vad mina barn skulle vara mobbade om jag hade några

Ja med tanke på att jag tycker dagens barn är bortskämda små troll som inte kan aktivera sig själva..typ.

Läste i metro om en kille som inte kunde gå på barnkalas och hans föräldrar fick då en faktura på 200 kr från kalasordnande mamman för att killen uteblev.
http://www.metro.se/nyheter/alex-5-kom-inte-pa-kompisens-kalas-da-fick-hans-foraldrar-en-faktura/EVHoas!1Pfn48i4xJPWE/

Samtidigt läser man i AF att barnkalasen nu blir dyrare och dyrare för nu duger inte lite saft och tårta längre, nej nu ska man till lekland eller andra ställen som anordnar saker.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20101976.ab

När jag var liten var barnkalasen hembakad jordgubbstårta, godis/glass och ungarna roade sig själva med lekar. Ibland kanske man hyrde någon film eller nåt (jag fyller ju på sommaren så vi var ute och lekte). Det fanns inga regler för vem man var tvungen att bjuda på kalaset, utan man bjöd sina kompisar. Jag är uppvuxen i en liten by utanför en liten håla typ så det blev väl i stort sett hela klassen, men inte bjöd man de man inte lekte med på fritiden. Det var inga diskussioner om sånt, inte som jag vet om i alla fall.
Presenterna var några fina bokmärken, ett hårspänne eller luktsudd. Det spelade väl ingen roll? Sen ut och härja en stund. Alla var nöjda och glada.

Men nu, nu ska barnen aktiveras för det kan man tydligen inte göra själv. Skolor lägger sig i vilka man måste bjuda på sitt kalas (kul om någon unge blir mobbad av någon annan unge och sen måste bjuda sin mobbare på sitt kalas) Det ska vara stort och påkostat. Viktigast är att det är en bra aktivitet. Men har barn ingen fantasi längre? Jag kommer inte ihåg att föräldrarna fick lov att underhålla oss på kalasen. Det är klart att de var med och de höll väl i fiskdammar och sånt om man hade det, men sen gick vi ut och hoppade i vattenspridaren eller vad vi nu gjorde.

Förstår hur mobbade mina barn skulle bli om jag hade haft några. Deras barnkalas skulle bestå av hembakad tårta och sen skulle de få leka. De skulle få vanliga hederliga leksaker och pyssel som tränar hjärnan, typ lägga pussel. Inte bara massa maskiner eller leksaker som har en färdig lösning redan. Vårt lego var små bitar i några olika färger. Det fanns inga färdiga slott och sånt, vi fick använda fantasin själva. Det behövs inte idag när allt är färdigförpackat.
Vi byggde käpphästar själva, med man av garn. Vi gjorde egna skitfula klippdockor men vi hade lika roligt för det. Klart vi hade leksaker i överflöd, men de var inte färdigförpackade som de är idag. Man fick själv komma på storyn. Snart behöver väl inte ungarna vara utomhus alls. De kan få ett spel som simulerar att åka cykel, hoppa hopprep framför tv-spel och spela tennis med datorn. Fantasi? Vad är det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar