onsdag 1 maj 2013

Min syn på vad enkel mat är skiljer sig nog från de flestas

Jag satt och tänkte googla lite recept på fisksoppa. Snabbt och enkelt tänkte jag så jag sökte på "enkel fisksoppa".
I min värld innebär det typ fisk, vatten, smaksättare och diverse grön/rotsaker man har hemma. Men näe.

Recept som verkligen heter "enkel fisksoppa" och beskrivs som något man snabbt och lätt slänger ihop innehåller då exempelvis: vitt vin, saffran, anis, fänkål, saffransextrakt, sambal oelek, palsternacka eller kanske lagerblad.

Jag kanske är kökshandikappad men jag har inget av det där hemma att bara slänga ihop sådär snabbt. "Oh jag hittade hummerfond och anis här" har jag aldrig sagt. Grädde har jag inte heller hemma särskilt ofta. Så den där snabba, enkla fisksoppan kräver ju att man handlar massa krångliga saker först.

Jag tycker visst det låter gott och bilderna ser helt fantastiska ut, men om det där är enkla fisksoppan, vad är då den svåra eller den festliga? Om man måste handla massa saker extra är det inte ett enkelt recept. Jag vill inte behöva skaffa massa saker som jag aldrig kommer använda igen.

Så.. är det mig det är fel på? Borde jag ha massa skumma saker hemma lite sådär härligt så jag kan slänga ihop en enkel fisksoppa med 35 ingredienser i?


1 kommentar:

  1. Men du!Jag har en jättegod o enkel,tycker jag iaf, soppa du kan få recept på!Skickar på fb sen!Man behöver vatten,kräftost,morötter,fiskbuljong,kräftor,valfri fisk o cayennepeppar! :)

    SvaraRadera