fredag 24 september 2010

Hej vilka äventyr vi är med om

Jag är ännu mer förkyld idag, Surt.

Jag o Jenny bestämde i alla fall att vi skulle ta en barbackatur. Sagt o nästan gjort. Raffe är ju rätt speciell att hoppa upp på. Stå still är inte hans grej o sådär. Så jag tänkte hoppa upp inne i stallet, det brukar funka bäst.

Han är lite fjantig, går åt sidan ett par gånger men jag kommer upp. Barbacka. Han vill gå framåt men Jenny står ju där. Jag är ju jättefeg barbacka som sagt och ville väl mest få sätta mig ordentligt innan vi gick ut. Jaha.. Raffe blir tjurig/panikig/ivrig inte vet jag..men han kastar sig bakåt..in i väggen. Börjar trampa igen men Jenny stod ju framför och försöker lugna honom. Han kastar sig då bakåt igen och...stegrar. Nu snackar vi ingen fjantig bara lämna marken med framhovarna grej, utan upp rejält, inne på stallgången..med mig barbacka på ryggen. Jenny såg typ hans mage o trodde jag skulle dö en sekund.
För de som har träffat Raffe så är det hela så enormt jäkla otippat. Det är hästen som står o halvsover med hängande läpp när han blir borstad liksom. Värsta ängeln o snälla hästen. Men han kände sig väl trängd tror jag och fick lite panik. Så upp på bakbenen rejält. Tur jag är kort annars hade jag väl slagit i huvudet. O faktiskt..faktiskt så satt jag kvar. Visst kanade jag bakåt en del men det var ingen fara.
Men det kändes väl inte helt stabilt så jag hoppade av. Sen satt jag upp med sadel ute och vi tränade på att han bara skulle stå still lugnt. Han har så bråttom iväg annars.

Jaja.. sen kom vi ut på tur ändå. Jenny barbacka och jag med sadel men utan stigbyglar. Vi red i skogen över stock och sten och fick träna både balans och benmuskler. Det gick utan problem.

Hemma fick Jenny hoppa upp barbacka en gång medan jag stod o matade med godis. Han trampade o krånglade lite men det gick hyfsat.

Jag ska träna massor på just att stå still när man hoppar upp. Han är så knasig. Han trampar hit o dit o när man väl kommit upp ska han iväg direkt, men i snabb skritt..10 meter..sen där han. Så träna träna.. hoppa upp o ner, o stå still. Får väl vara mer envis än honom. Men utan att få honom trängd, det gick ju inte så bra.

Sen fick han fotbad o sebacilomgång. Är en omgång kvar nu bara.

Så..jag har haft herr söthäst i 3 månader och vi har skenat en gång och stegrat rejält en gång. Ändå är jag inte rädd. Det har hänt i situationer som man i efterhand kunnat förstå varför liksom och lätt kan undvika till nästa gång. Han får panik när han blir trängd. Men om Jenny håller i grimma istället för i tränset så är det inga problem. Så vi överlever nog. O jag tror han blev förvånad själv över vad som hände. Nu ångrar jag att jag hoppade av istället för att bara lugna honom och gå ut liksom. Men men.. det blev ju bra till slut ändå. O han slapp ju inte undan.

Imorgon ska det visst bli regn hela dagen. Blir tur med Virre om vädret är ok, annars blir det pysseldag bara. O kanske hoppa upp och ner några gånger. Fru stallägaren kanske kan hoppa upp o ner barbacka några gånger när jag matar med godis. Problemet med mig är att jag är så kort så jag måste ha typ stege för att komma upp barbacka = inte så smidigt. Jaja.. vi får se vad det blir. Kommer ha träningsvärk i benen efter dagens tur ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar