måndag 20 september 2010

1:a 2:a och 3:e galoppen avklarad

Jag o Jenny tog en tur idag. Fy fan vad härligt det är att rida bumlingar! Först passerade vi en bondgård där det luktade massa gris. Ingen brydde sig, ja förutom när det låg ett monster i diket, då kikade dom lite.

Sen gick vi förbi en stor kohage. De kikade lite o gick sen vidare. Vi red på en jättehärlig stig och kom fram till kohage nummer 2.
Här kom en svartvit kossa ända fram till staketet och kollade in oss på våra bumlingar. Bumlingarna stannade och kikade, var väl kanske 2-3 meter mellan oss, hästarna bara stirrade. Sen gick vi. Fatta så gött. Inget frustande o backande o krångel. Tvärnit-kika-sen gå.

JA tills vi kom fram till ett litet betongdike. Alltså.. det rinner en bäck som korsar stigen. Man har då gjort som ett betongdike för bäcken. Det är kanske 15 cm djupt och 30 cm brett. I hästarnas ögon är det dock ett avgrundsdike på flera meter och skulle minsann inte korsas. Det porlade ju vatten, men var inget vanligt dike.
Jaja vi hoppade av och då skuttade hästarna över utan problem. Eller skuttade kan man inte påstå att Dido gjorde direkt. Han klev snarare och klev ner i diket. Knäpphäst.

Sen letade vi bråte att klättra på för att komma upp på hästarna igen. Jag är så galet osmidig så det finns inte ens en susning att jag ska lyckas komma upp direkt från backen. Hittade till slut några lastpallar så jag kom upp.

Sen kom vi ut på banvallen och travade nästan hela. Raffe är så härlig att trava med, man ber honom bara börja trava så håller han igång tills man ber honom stanna. O fort går det. Dido kan galoppera i vårt travtempo typ.

Uppe på grusvägen hemåt provade jag galopp också. O det gick kanon! Första galoppen fick vi springa in i, men andra och tredje galoppen fattade han nästan direkt. Men fy satan vilken otäck galopp han har. Den är mer uppåt än framåt. Lovar jag var 15 cm över sadeln o flög. Fanns inte en chans i vägen att sitta. Lyckades inte ens stå still i fältsits, jag bara skuttade o flög.
Men det blir nog bättre. Dels lär jag mig väl hans galopp o dels kan han nog springa bättre när han musklar sig mer.
Jag är ju van vid Didos galopp som nu är jätterund och fin. Han har blivit jätteduktig faktiskt. Tar galopp jättefint och behöver inte springa in i den. Vi har jobbat bra.

Men jaja.. nu har vi börjat galoppa i alla fall o det var roligt. Nu ska jag bara lära mig att inte studsa av haha.

På onsdag ska vi nog ta en barbackatur.. vi får se. Älskade Raffebumling.

De älskade för övrig mammas morötter med blast på. Det var ju lyxvarianten haha.

Nu ska vi la sova. Nattinatt!

1 kommentar:

  1. SV: Vilka Papegojor? AHAH eller hästarna? Visste inte att ni hade såna... Men användeer gärna dom isf ;)
    Hat bra!

    SvaraRadera