lördag 4 september 2010

Bra kvinna reder sig själv

Igår när jag skulle åka och hämta mitt träns fick jag punka såklart. Kul.. mitt ute på landet.
Jaja, man är väl inte den som är den så jag började väl rota runt bland grejerna. inte helt smidigt faktiskt:

Jag hittade reservdäcket men fick inte loss det. Jag fattade inte alls vad som var grejen med det hela. Måste ändå få påpeka att jag var både arg och stressad så hjärnan kanske inte funkade så bra.
Hittade fina domkraften men den satt fan också fast. Smått frustrerande.
Så jag stannade en bil (för nej bilar som passerar stannar inte frivilligt) och bad om hjälp. Men nej de hade inte tid.

Ännu mer irriterad återvände jag till den j*a domkraften och hittade nån säkerhetsskruv så jag fick loss den. då hittade jag samma grej på däcket och fick ur det ur bilen också. Härligt! Lossade muttrarna på punkadäcket och tog mig an domkraften. Jag har ju bara sett en såndär stor domkraft förut, inte den här pyttelilla saken. Så...blondin som man är..så fattade jag inte alls hur i helvete den funkade. Jag fick faktiskt inte ens veven att hoppa på plats. Nu började jag bli duktigt irriterad och hjärnan stängde väl av lite till.
Rotade fram instruktionsboken till bilen men hör och häpna så räknar den med att man ska fatta hur man vecklar ut domkraften själv. Så inga bilder på hur fan man fick loss veven alltså.

Precis när jag var färdig att kasta skiten åt helvete insåg jag att man kanske skulle böja en grej åt ett annat håll och voila...hela domkraften öppnades. Så in o krypa under bilen o kolla så allt hamnade på rätt plats och veva upp bilen. Domkraften höll, asfalten höll inte. Förlåt vägverket för hålet jag lyckades göra i er fina väg.
När bilen väl var uppe var det ju inga svårigheter. Av med däcket och lyfta på det nya. Då hände ju det typiska. Alltså under tiden jag svurit och slitigt mitt hår hade säker 20 bilar/traktorer passerat. Nu när jag fått på reservdäcket och höll på att sätta dit bultarna så stannar en minibuss med: tjeckiska skogsarbetare. Ja för bönder har inte tid att hjälpa en dam i nöd. Så ut hoppar 3 män runt 25-35 år kanske och frågar fint om jag vill ha hjälp. Visst tycker jag och dom drar på handskar, hämtar nåt att spraya bultarna med och hämtar t.o.m våtservetter till MINA händer. Haha ridderligheten lever och frodas bland tjeckerna i alla fall.
När däcket var på plats tackade jag så mycket för hjälpen, de hissade ner bilen, vecklade ihop domkraften och for iväg. My heroes. Synd att dom inte kom tidigare.. eller bra kanske.. för nu vet jag ju att jag faktiskt kan byta däck alldeles själv om jag får punka. Jag vet också att svenska bönder inte är att räkna med utan man får hoppas att en buss med tjeckiska arbetare åker förbi. Då blir man t.o.m ren om händerna.

Nåväl.. nog med skryt för idag (fast jag är sjukt stolt) Nu ska fröken få på sig kläder och åka till stallet. Dusch av 3 bumlingar står på schemat. Tror jag ska släpa med kameran, är ju fint väder. Ha en fin dag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar