måndag 31 maj 2010

J o T svanstvätt hur kan vi stå till tjänst?

Vi bestämde oss för att tvätta tinkersvansar idag. De var så himla skitiga och äckliga, speciellt Didos. Hans svans är så himla tjock så det kommer ju massa bajs på den. Så kan man ju inte ha det som stilig herre.
Så först red vi ut en sväng på herrn. Han fick se lite nya hästar och var skitglad. Så söt! Han älskar verkligen att få kika på andra hästar och när vi mötte en fux började han visa upp sig. Uj han är så tjusig så.
Det blev en kort skogstur, typ 2.5 km kanske.. sen en liten sväng på banan där vi jobbade med volter. Han är väldigt stel men började släppa lite. Han är väldigt ojämn i sidorna också men det brukar ju hästar vara. Han var iallafall pigg och glad och inte alls lika tjurig som sist vi var på banan.

Ja sen in i stallet och svanstvätt. Vi tog ut honom på baksidan och började spola svansen med slang. Vattnet som rann av var helt gult o äckligt. Sen massa schampo i en hink och gnugga. Jag tog ut en pall och doppade hela svansen i hinken och gnuggade. All bajs lossnade inte ens av det så det sitter som berg. Men iallafall..sen skölja svans igen då. In i stallet och fram med pälsglans som användes flitigt så svansen kunde borstas ur. finns inte en tova kvar! Som avslutning flätades den så kanske den håller sig fin någon dag till.


Sen var det Garres tur. Jag käkade på päron när jag gick ut i hagen o då kom han ju direkt matvraket. Jag var lite sådär nervös inför hans svanstvätt. Han är ju rätt bakskygg och rädd om kroppen.
Men vi tog ut honom bak o satte igång vattnet. Det gick bra så länge vattnet bara spolade på svansen, när det träffade kroppen blev han sur. Alltså..sur! Han sparkade och stampade med bakbenen. Jag tyckte han var löjlig så han fick en benspolning som straff. Men sen gick det rätt bra, han snurrade någon gång men inget överdrivet.
Så fram med hinken och en pall.. inga problem. Fick ställa det bakom honom och doppa hela svansen. Han kikade lite när skummet skvätte över och ner på marken men annars gick det bra. Sen sköljde vi ur schampot o det gick ju bättre.
I stallet borstade Jenny och han brydde sig inte. Brydde sig inte om när hon sprutade med pälsglans i svansen heller. Söthäst!
Jag kastade grimskaft över ryggen på honom några gånger och det gick ok. På väg ut i hagen står en dörr till ett skåp. Flätad rotting eller liknande, en smal dörr alltså.. 30 cm kanske. Jag tog upp den och med lite envishet kunde jag faktiskt lägga den på hans rygg utan att han dog.
VI har kommit på att uttröttningsmetoden funkar bra. Han hoppar 1-3 gånger sen lugnar han sig och till slut kan man göra det man tänkt. Han får liksom inte jättepanik utan lugnar sig rätt snabbt. Tycker han är duktig den lille herrn.. o så väldans vacker.

Själv har jag avgrundens mensvärk och migrän. Skoj värre.. blöder som en galning..fan blod överallt. Nasty!

Jaja... på onsdag stall igen. Skoj!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar